- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
583

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Införandet af skrifkonsten och buddismen. - 3. Förbindelser med andra folk.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den i Japan härskande officiella dyrkan af karm. Jämte de anspråkslösa inhemska
miya, Shinto-templen, började man nu uppföra talrika ståtligare buddistiska
tempelbyggnader (tera), som smyckades med de för hela det kinesiska kulturområdet ända
bort till Turkestan utmärkande konstverken i grekisk-indisk stil (hvilka här förfärdigades
af koreanske mästares hand). Det i Nihongi bevarade resultatet af en folkräkning
från år 623 uppgifver redan 46 tera, 816 präster och 569 nunnor, och gifver oss således en
trogen bild af detta snabba uppsving.

3. Förbindelser med andra folk.

Till allt större betydenhet utvecklade
sig förbindelserna med staterna
på den angränsande halfön. Med
Kokuryö i nordväst och Silla i öster
voro de af öfvervägande fientlig
beskaffenhet, och till det senare riket
gick det hittills under japansk
öfverhöghet stående området Mimana
förloradt (562). Vänskapligare gestaltade sig
däremot förbindelserna med Pekche.
Japan har detta land att tacka icke
blott för sin kännedom om
skrifkonsten och buddismen utan öfver
hufvud för största delen af de under
femte och sjätte århundradena införda
slöjderna, konsterna och vetenskaperna,
hvarigenom Japan småningom
höjde sig från sin blott krigiska,
halft barbariska kulturståndpunkt.
Det var brokadväfvare, kruk- och
sadelmakare, timmermän,
metallarbetare, målare, bildhuggare, en arkitekt,
musiker, såväl som lärare i den
klassiska kinesiska litteraturen, i medicin,
örtkunskap, kalenderberäkning och
anatomi, som det framåtsträfvande
öriket vid denna tid hemtade från Pekche.

En vänskaplig förbindelse egde
äfven rum med Kina. Särskildt efter
600-talets början, först under den
kortvariga Sui-dynastien och sedan
under dess besegrare, den lysande
Tang-dynastien, nöjde sig icke
japanerna endast med koreanska lärare.
I samband med det vänskapliga
utbytet af diplomatiska
beskickningar sändes till Kina ar 608 åtta
japanska ynglingar, hvilka öppna
raden af de vetenskapens pionierer,
som den japanska regeringen alltsedan
utskickat i studiesyfte till främmande land. Först vid denna tid uppstod
äfven, under utländskt inflytande och i anslutning till det kinesiska »Midtens rike»,
namnet Nihon (eller Nippon), »den uppgående solens land», som politisk
beteckning för kamis öar, hvilka hittills icke egt något gemensamt namn.

illustration placeholder

Nyoirin Kwannon. Buddistisk träskulptur i templet Chuguji i Nara (600-talet).
Efter Tajima, Selected Relics of Japanese Art III, Tokio 1900.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:08:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/3/0605.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free