- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
620

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3. Helstatens återställandet under Nobunaga och Hideyoshi (1573—1600).

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

620

O. NACHOD, JAPAN.

någon tid af ostördt lugn utan kännetecknades af en nästan oafbruten rad af
strider i de olika provinserna på hufvudön Hondo med alla dessa daimyo, hvilka voro
i besittning af makten där och ingalunda hade lust att underkasta sig centralregeringen.
Nobunaga hade för öfrigt icke blott att kämpa mol fientliga daimyo utan äfven
mot med dem förbundna, mäktiga buddistiska kloster, som ju äfven vid denna tid
brukade förfoga öfver betydande stridskrafter. Redan under de strider, som föregingo den
siste shogunens afsättning, hade han företagit ett i fasansfulla färger Skildradt utrot-
ningskrig mot de starkt befästa, rika klostren nära hufvudstaden på berget Hiei-san.
Fyrahundra tempel skola därvid hafva blifvit uppbrända, och allt som undgick lågorna,
hemfallit åt svärdet (1571)! Naturligtvis var det här icke i minsta mån fråga om en
religiös förföljelse, utan om en rent politisk strid om makten. Emellertid bidrog antag-
ligen det allvarliga motståndet från vissa klosters sida till att göra Nobunaga väl-
villigt stämd mot jesuiterna, dessa förkunnare af en annan lära, som plötsligt dykt
upp ur ett ännu okändt fjärran. Jesuiterna blefvo naturligtvis å andra sidan föremål
for hat och förföljelse från de buddistiska prästernas sida, hvilka genom deras farliga
rivalitet sågo sitt anseende och sin inkomst betänkligt hotade. Men om den vidare,
politiska betydelsen

samma. Det ar i
hvarje fall ett fak-
tum, att den kristna
missionen blomst-
rade icke blott på
den vid denna tid
af centralregeringen
nästan oafhängiga
ön Kyushu, utan att
kristendomen under
Nobunagas beskydd
äfven började utbre-
da sig i hufvudsta-
den och i olika delar
af hufvudön. Enligt
missionärernas be-
rättelser fanns det
redan 1581 i Japan
150,000 kristne, 59
jesuiter och 200 kyr-
kor, af hvilka den

vackraste var den af Nobunaga med en fast inkomst utrustade Nambanji i Kioto,
sa benämnd efter det vanliga namnet på främlingarne, namban (d. ä. »sydbarbarer»,
från de sydliga hafven). Ännu i dag förvaras i ett buddistiskt tempel (Myö-shin) i
Kioto en klocka, som bär det västerländska årtalet 1577 och som lär hafva tillhört
Nambanji. I Azuchi på östra kusten af Biwa-sjön, där Nobunaga slagit sig ned och
byggt sig ett praktfullt slott, innehade jesuiterna utom en kyrka äfven ett seminarium,
där japanska samurai-ynglingar undervisades i västerländskt vetande.

På ön Kyushu hade kristendomen under tiden blifvit en beaktansvärd maktfaktor. Till
och med flere daimyo och med dem hela deras följen hade låtit döpa sig. Den till Japan
utskickade generalvisitatorn Valignano lyckades till och med förmå några anhörige till
dessa furstar att afgå på en ambassad till Europa - ett vid denna tid ännu ganska farligt,
tidsödande och besvärligt företag - för att de skulle få se med sina egna ögon den
katolska kyrkans och de mäktiga västerländska härskarnes härlighet, som jesuiterna för-
stodo att skildra i sa glänsande färger. Om jesuiterna härigenom stärkte sin makt i Japan,
sa betydde det äfven en storartad triumf för deras orden i hela Europas ögon, att de
kunde ställa fram inför påfven furstliga sändebud från den yttersta Österns rike, som
voro komna för att kyssa hans fötter - och därjämte äfven en seger for den katolska
kyrkan, som måste vara dubbelt välkommen just vid denna tid, då dess anseende lidit
af det kätterska affallet norr om Alperna. Under ledning af några jesuiter lemnade

af denna nya lära
gjorde man sig nog
ännu i Japan knap-
past någon riktig
föreställning. Den
ansågs väl närmast
som ännu en af de
sa ofta och talrikt
framträdande bud-
distiska sekterna.
Nobunaga själf lär
en gång hafva svarat
ten af sina rådgifvare,
som varnade honom
for de utländska
prästerna, att det re-
dan förkunnats sa
många främmande
läror i Japan, att en
till kunde göra det-

Den japanska beskickningens mottagande
i Rom 1585. Ur påfven Gregorius XIII:s krönika
af A. Ciappi (Rom 1596).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 18:38:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrldhist/3/0642.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free