- Project Runeberg -  Dante. En studie /
266

(1892) Author: Valdemar Vedel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

266 KUNSTEN I KOMEDIEN.

tungt ned igen til de andre. Og Sordello, Giganterne,
Farinata, — hvor tegner ikke deres Holdning og Manerer
deres Indre! Dantes hyppige og lykkelige Brug af Sym-
boler og allegoriske Billeder tjener ogsaa til at synlig-
gøre det ulegemlige. Hvorledes kan man smukkere
anskueliggøre det aktive og det kontemplative Fromheds-
liv end i Billederne af Lea, der syngende plukker Blom-
ster, og Rachel, der sidder fordybet over Spejlet! Eller
den apostoliske Fattigdom nydeligere end i Skildringen
af den skønne, ringeagtede Kvinde, som i 1100 Aar sad
Enke og ventede, til Franciskus kom og tog hende til
Ægte og henrykkede den halve Verden ved sin Bruds
Ynde og Elskelighed. — Giotto, Dantes unge Ven, har
i Franciskuskirken i Assisi malet denne Allegori og
andre, der er ganske i Dantes Smag.

Det er intet Under, at »Komedien« atter og atter
har udfordret Tegnere og Malere til at stille saa anskue-
lige Billeder og Scener frem for Øjet. I Virkeligheden
viser Digtet ved dem og ved hele sit Anlæg over i
Billedkunsten, saa overvejende tales der til Øjet og
gennem Øjet. Det er antik og italiensk Kunstnernatur,
der kommer frem straks i den vaagnende Kulturs Grund-
værk. Thi den Overbevisning, hvorudfra Dantes Kunst
hele Tiden opererer, og som Digtet forkynder paa hver
Side, er den, at Legemet er det nøjagtige Udtryk for
Sjælen, ja! er identisk dermed. Men dette er Billed-
kunstens »Credo.« For Middelalderens Kristendom var
det sanselige Ydre kun et underordnet, dækkende Hylster
for det Indre; derfor kunde den ikke skabe Billedkunst.
Men den italienske Renæssance og al god Kunst er Ud-
tryk for den Overbevisning, at Legemet, Udtrykket,
Stillingen, Bevægelsen ikke "er blot et Tegnsprog, en
vilkaarlig Hieroglyf, som man af Erindring véd betyder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:12:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvdante/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free