- Project Runeberg -  Det hellige Land /
135

(1879) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - § 13. Damme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VED JERUSALEM. 135
Faare- eller Dalporten (d: Stefansporten), har man strax til venstre ved Siden af Tem
pelgrunden (0: Moria) Faaredammen, i hvilken Tempeltjenerne vaskede Offerdyrene,
førend de overleverede dem til Præsterne for at slagtes. Den havde, som endnu sees,
fem Buegange, i bvilke efter Johannes de Syge laa, som ventede paa, at »Vandet blev
rørt» 1. — Navnet Betesda forekommer ikke hos Brocardus.
At Pilegrimen fra Bordeaux lægger Betesda i Nærheden af Moria, er klart af,
hvad han strax efter fortæller55.
At Eusebius og Hieronymus ligeledes lægge Betesda i Nærheden af Moria, følger
af, hvad de fortælle om Offerdyrenes Vaskning. — Men ingen af disse tre fortælle,
paa hvilken Kant af Moria Betesda laa.
Brocardus er nøiagtigere i at opgive Betesdas Beliggenhed; ifølge ham kan det
ikke være nogen anden Dam end Birket Israil.
Brocardus taler kun om een Dam, medens de tre ældste Vidner tale om Betesda
som en Tvillingdam. Efter disse tre oversætter Saulcy Joh. 5, 2 saa: »der er i Jeru
salem ved Faaredammen en Dam, som kaldes Betesda,« o. s. v. 3 — Ved de seneste
Udgravninger er det godtgjort, at Betesda var en Tvillingdam4. — Den Gang med
Buer, som nu staar ved Birket Israil, kan ikke, som Saulcy mener, være fra Kristi
Tid; thi, som nys fortalt, skrive Eusebius og Hieronymus, at »Betesda engang havde
fem Buegange«.
Robinson bryder aldeles med Sagnet. Han søger at vise, at Birket Israil er en
Del af den Fæstningsgrav, der løb langs Borgen Antonia, paa Nordsiden, og som
Josefus kalder Struthion 5. — Han mener, at Betesda Dam maa søges i Jomfru Marias
Kilde, søndenfor Moria. Denne Mening støtter han paa Johanness Fortælling, at en
Engel til sine Tider steg ned og rørte Vandet op. Vandet randt altsaa ikke uafbrudt,
men standsede til visse Tider og brød saa des stærkere frem; dette er netop Tilfældet
med Jomfru Marias Kilde 6. (Se Siloams Dam og Jomfru Marias Kilde). — Faare
porten maa da lægges søndenfor Moria; men efter Nehemias laa Faareporten norden
for Moria, omtrent der, hvor Stefansporten nu ligger. (Se Jerusalem Nr. 3, Nehemias’s
Beskrivelse).
5) Birket Hamman Sitti Mariam 0: Jomfru Marias Badedam, strax udenfor
Muren ved Stefansporten. Den er nu altid tør og var ogsaa tør paa Kortogenes Tid 7.
6) Siloams Dam og Jomfru Marias Kilde. — Kilden under Omars
Moske. — Siloams Dam, den mest berømte af Jerusalems Damme, er den mindste af
dem alle. Længden er 53, Breden 18 og Dybden 19 Fod. En Del Søiler staa i
Murene paa Siderne. — Den ligger i Aabningen af Dalen Torypøon, som løber mellem
Zion i Vest og Moria og Ofel i Øst og munder ud lidt nordenfor Sammenløbet af
1 Broc. 8. 1. S. 66. 2 Itiner. Hierosol. Kap. 4. " Saulcy Voyage 2, 367. 868. 4 Recovery of
Jerusal. 196. 6 Jos. Krig 5. u. 4. 6 Rob. Pal. 2, 74 flg. ise—isa. 7 Saulcy Voyage 2, 365.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:13:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvhellig/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free