- Project Runeberg -  Det hellige Land /
348

(1879) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - § 24. Byer, Landskaber, Mindesmærker m. m., i alfabetisk Orden - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

%
348 JERUSALEM.
Melkisedeks Salem for Jerusalem. Saaledes skriver Josefus (Hist. i. 10. 2): Melkisedek,
Konge af Solyma kom Abraham imøde; senere kaldte man Byen Hierosolyma. Samme
Skrift 7. 3. 2: paa vor Stamfader Abrahams Tid hed Byen Solyma. Jos. Krig 6. 10:
Melkisedek var Byens første Konge; han kaldte den Hierosolyma, medens dens Navn
tilforn var Solyma.
De ældste kristne Lærde fra fjerdeAarhundrede ere ogsaa enstemmige i at holde Salem
for Jerusalem; saaledes Eusebius i Onomastikon (under Jerusalem). Alene Hieronymus
danner en Undtagelse. I Onomastikon (under Jerusalem) har han antydet sin Mening
ved i sin Oversættelse af Eusebius at tilføie, at »efter Josefus er Salem 1 Mos. (14,18)
Jerusalem». — I et Brev til Evangelus udtaler han afgjørende sin Mening: »Salem er
ikke, som Josefus og alle Vore mene, Jerusalem, men en By i Nærheden af Skytopolis
(Betsan), som fremdeles kaldes Salem, og hvor endnu vises Melkisedeks Borg, hvis Ruiner
vidne om den gamle Bygnings Herlighed* 1. (Se under Salim). — Hieronymus har,
som man ser, ringe Grunde at støtte sig til; han er ogsaa vaklende; thi i »Paulas
Reise« kalder han Jerusalem Staden med de tre Navne: Jebus, Salem, Jerusalem 2.
Og hans Lærlinge, Paula og Eustokium, udlægge Stadens tredobbelte Navn: Jebus,
Salem og Jerusalem, som et Sindbillede paa Treenigheden å. — Hieronymus’s Mening
er dog bleven fulgt af Reland, Holmboe og andre, medens de fleste følge den jødiske
Overlevering.
Rameses (Ra’amses) 11, Konge i Ægypten 1180—1114; opregner paa et Mindes
mærke i Ramesseum, ved Teben, 18 Byer, som han tog i sit ottende Regjeringsaar;
flere af disse Byer laa i Kana’an og enkelte i det sydlige Strøg af dette Land. Den
første By, der nævnes, hedder Salamo o: Salem, som maaske er Jerusalem4. —
Er Jerusalem ment ved Salamo, maa det vel være givet, at Byens oprindelige Navn
var Salem.
Ved Indvandringen fra Ægypten var Jerusalem i Jebusiternes Eie. Dets Konge
Adonisedek sluttede Forbund med fire andre amoritiskeKonger mod Josva,men blevslagen
og faldt 5. — Ved Landets Deling (980) tilfaldt Jerusalem Benjamins Stamme 6, som dog
ikke synes at have forsøgt at tåge det. Juda Stamme, hvis Grænse gik til Hinnoms
Dal, forsøgte i Josvas Dage at fordrive Jebusiterne, men magtede det ikke, og Jebusi
terne bleve boende sammen med Judas Børn« 7.
Efter Josvas Død toge Judas Børn Staden og sloge Indbyggerne med Sværdets
Eg og satte lid paa den 8. — Efter Josefus var det Understaden, som Judas Børn toge
og brændte, medens de ikke kunde tåge den stærkt befæstede Overstad (Zion) og droge
derfor bort 9. Denne Forklaring er høist rimelig; thi strax efter Fortællingen om Stadens
1 Hiern. Ep. (Tom. 1) 73, 7. * Hiern. 1 Reise Kap. 6. 3 Hiern. Ep. (Tom. I. De
Sanctis Locis) 46, 3. 4 Vald. Schmidt Assyr. og Ægypt. 2, 578. 5 Josva 10, 1–10; 12, 10. 8 Josva
18, 28. 7 Josva 15, ca. 8 Dom. 1,8. 9 Jos. Hist. 5. 2. 2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:13:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvhellig/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free