- Project Runeberg -  Det hellige Land /
379

(1879) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - § 24. Byer, Landskaber, Mindesmærker m. m., i alfabetisk Orden - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

9- 5^8—332- JADDUA. SANBALLAT. ALEXANDKR DEN STORE. 379
Gåsa. Da Gåsa var faldet efter to — græske Forfattere sige fem — Maaneders Be
leiring, skyndte han sig mod Jerusalem. Jaddua tyede til Gud med Bøn om Redning.
Den følgende Nat aabenbarede Gud sig for ham i en Drøm, og efter den handlede
han saaledes: han lod hænge Kranse paa Muren og Portene, og, da han hørte, at
Alexander ikke var langt borte, gik han ham imøde til Safa (nu Sjafat, en Flekke paa
Skopus), syv Stadier nordenfor Byen, i ypperstepræstelig Klædning, fulgt af Præsterne
i Præsteklædning og af Folket i hvide Klæder. Da Alexander saa dette Optog, gik
han det alene imøde og hilsede Ypperstgpræsten som Guds Præst, førend denne havde
hilset ham. Thi han gjenkjendte i ham en Mand, der havde vist sig for ham i Mace
donien i et Drømmesyn og lovet ham Herredømmet over Perserne. — Alexander gik
ind i Templet, hvor han ofrede efter jødisk Vis. Man viste ham Daniels Spaadom,
at en græsk Konge skulde omstyrte Perserriget 1, og, da det blev sagt, at den sigtede
til ham, blev han meget glad. Paa Ypperstepræstens Bøn gav han Jøderne Lov til
at leve efter Fædrenes Skikke og eftergav Skatterne for hvert Sabbatsaar 2.
Det er et gammelt Spørgsmaal, om den Sanballat, som Josefus omtaler, er den
samme, som Horoniten Sanballat, der levede paa Nehemias’s Tid. Der er større Lig
heder i deres Liv, end som pleie at gjentage sig i Historien; men der ligger 70—90
Aar mellem dem. De fleste holde for, at Josefus har forlagt Fortællingen hos Nehe
mias, der foregik under Darius Notus (424—404), til Darius Kodomannus (336—330).
Isaafald er Templet paa Garisim bygget en Tid, efterat Nehemias anden Gang var
kommen til Jerusalem 425. — At der før Alexanders Tid har staaet et Tempel paa
Garisim, maa sluttes af Jos. Hist. 11. 8. 6: »da de Samaritaner, som boede i Sikem
ved Garisim, fik spurgt, hvilken Naade Alexander havde vist Jøderne, skikkede de
Sendemænd til Kongen. Disse traadte frem for ham, da han var kommen et Udet
Stykke fra Jerusalem, og bade ham, at han ogsaa vilde komme til deres Stad og
hædre deres Tempel«. — Siden Samaritanerne af Alexander havde faaet Lov til at
bygge et Tempel paa Garisim, var der, efter Josefus’s egen Fortælling, bare forløbet
7—9 Maaneder, og det er lidet troligt, at Samaritanerne i denne korte Tid skulde
have reist sit ny Tempel, som efter sine Grundmure, der endnu staa, ikke har været
et Hastværk. — Alexander har rimeligvis givet dem Lov til et bygge et større
og prægtigere Tempel istedetfor det ældre, som endnu ikkke var revet ned. (Se
Sikem No. 6).
De græske og romerske Forfattere tie aldeles om Alexanders Tog til Jerusalem.
Josefus’s Fortælling er saa omstændelig, at den vel maa have et historisk Grundlag; at
den er udsmykket for at forherlige Ypperstepræstedømmet, ligger i Dagen. — Vald.
Schmidt giver følgende Forklaring: Hekatæus, en Græker fra Abdera, der levede paa
Alexander den Stores og Ptolemæus Lagis Tider 3, har skrevet et Værk om Ægypten,
8 Jos. Apion i, 22.
1 Dao. 8, 21; 11, 3. 2 Jos. Hist. 11.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:13:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvhellig/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free