- Project Runeberg -  Det hellige Land /
721

(1879) [MARC] Author: Volrath Vogt - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - § 24. Byer, Landskaber, Mindesmærker m. m., i alfabetisk Orden - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TIBERIAS. 721
roede mod Tiberias; saasnart Indbyggerne bleve ham var, lagde de Vaabnene ned
og bade ham at spare Byen 1. (Se Jerusalem No. 17. 3)
Efter Jotapatas Fald rykkede Vespasian mod Tiberias, som snart overgav sig og
blev, af Hensyn til Agrippa, sparet for Plyndring 2. — Efter Tarikeas Fald blev Tiberias
Vidne til Vespasians troløse Færd mod de Fangne, som vare indesluttede i Byens
Rendebane (stadium). Hvorledes han mod sit givne Ord dræbte, bortførte og solgte
som Træle 37,600 Fanger, er fortalt i »Krigen i Galilæa« under Jerusalem No. 17. 4
—rAar 67 3.
6. Tiberias, som blev ved at staa under Agrippa, gik fri for den Jammer, som
Romernes Seire førte over Landet.
Efter Talmud havde Sanhedrin eller det Høie Raad, før Jerusalem blev indesluttet
af Titus, flyttet til Jamnia, hvor det kom i Ry under sin Formand Gamaliel II (f 116),
Sønnesøn af Gamaliel I (f 52 ef. Kr.). — Aar 163 flyttede det til Sefforis og 193 til
Tiberias; dets sidste Formand, Gamaliel VI, blev henrettet sammesteds 425 af Keiser
Theodosius 11. (Se Synedriet No. 7). — I Tiberias fremkom Talmud (orLære, Undervis
ning), som er en Samling af de Skriftkloges og Rabbinernes Udsagn og Lærdomme,
fra den Tid, da ingen Profet fremstod mere. — Talmud, som er et Kjæmpeværk paa
2947F01i0-Siderii2Bind*, er fremgaaet af to Samlinger: 1) Misna (o: den anden Lov;
jævnfør »Deuteronomium«), som er Forklaring af Mose Lov. 2) Gemara (o: Afslutning),
som er Forklaring af Misna. — Misna blev samlet af Rabbi Juda (f 220 ef. Kr.) og
Gemara i Slutningen af fjerde Aarhundrede 5. — Talmud staar hos Jøderne omtrent i
samme Forhold til det Gamle Testamente, som »Overleveringen» (Traditionen) hos
Katolikerne til det Ny Testamente. - - Fra Tiberias fik Hieronymus under sit Ophold
i Betlehem (386—420) en Rabbin med stort Ry til Lærer i Hebraisk 6. — I sjette
Aarhundrede levede i Tiberias jødiske Lærde, som have uskatterlige . Fortjenester af
G. T.s Text. De have med utrolig, stundom smaalig Nøiagtighed gjennemgaaet den
hebraiske Text og fastsat Udtalen ved at tilføie Vokaler og Accenter; tidligere skreves
Ordene bare med Konsonanter. Hebraisk var forlængst et dødt Sprog. I Reglerne for
Udtalen fulgte de den Overlevering, massora, der var bevaret gjennem Rabbinerne. Der
for kaldes disse Lærde Massoreter. Massoreternes Regler for Udtalen følges endnu
baade af Jøder og af Kristne.
7. Tiberias var, ligesom Sefforis, Nazaret, Kapernaum og flere andre Stæder
i Galilæa, gjennem lange Tider, udelukkende et Hjem for Jøder; hverken Hed
ning, Samaritan eller Kristen maatte bo der 7. — Tiberias gik længe fri for alle Ry
stelser. Man har endnu Mynter prægede i Tiberias, med Keisernavnene Tiber, Klau
dius, Trajan, Hadrian og Antoninus Pius. Hadrian begyndte paa et Tempel, Hadrianum,
1 Jos. Krig 2. 21. s. 2 Jos. Krig 3. 9. 7. « jos. Krig 3. 10. ,„. * Wolff «Talmudfjender*
Kjøbenhavn 1878. S. 22. 6 Talmud. Oversat fra Engelsk. Kjøbenhavn 1868. S. 60—62. • Thierry
St. Jerome I, 319. 7 Reland 1038, efter Epifanius (f 403).
Vogt: Det Hellige Land. 91

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:13:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vvhellig/0741.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free