- Project Runeberg -  Om Wagnerismen /
8

(1881) [MARC] Author: Adolf Lindgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

8

ställa ett dylikt universalverk såsom ett önskningsmål. Men
hvad som hos dem var mera blott en poetisk dröm, det tager
hos Wagner gestalten af en djerft utkastad teori. Det orig-
tiga i denna teori ligger emellertid icke så mycket i den for-
dran, att konsterna skola förena sig: de ha i sjelfva verket
under tidernas lopp sinsemellan ingått mångfaldiga föreningar,
arkitektur med plastik, poesi med musik, o. s. v. Men det
orimliga ligger dels i påståendet, att i det gemensamma konst-
verket skall hvarje konst först nå »sin högsta fullhet>; dels
i fordran på deras upphörande för framtiden såsom gjelfstän-
diga konstarter. Denna sista fordran är så öfverdrifven, att
hon till och med stött för hufvudet de mera sansade af Wag-
ners anhängare, hvilka annars i hufvudsak gilla hans teorier.

Jag vet inga bättre inkast att göra emot denna allmänna
lära om framtidens konst än dem, som Zeising framstält i
sina »Aesthetische Forschungen», 8 566, och hvilka här må
anföras: »Kan nu på detta sätt (Wagners sätt nemligen) den
hos de enskilda konsterna inneboende trängtan till universalitet
icke tillfredsställas, så frågas hvilka andra medel dertill äro
för handen, och jag tror det gifves härpå intet annat svar
än detta: Hvarje enskild konst måste sträfva att inom sina
gränser utbilda sig till högsta fullkomlighet, och just häri-
genom göra sig värdig och skicklig att för sig taga i anspråk,
såsom tjenande, understödjande beståndsdelar, de öfriga kon-
sternas alster och låta deras verkningar uppgå i sina egna.
Häraf framgår följande. Ett universalkonstverk i den me-
ningen, att verkligen samtliga de enskilda konsterna deruti
vore i lika grad företrädda och nådde en likmätig verkan,
är ett oting: ty skönhetsidéns förverkligande är alltid blott
möjligt inom det enskildas område, och skönhetssinnet är icke
i stånd att på samma tid med samma mottaglighet insuga
och njuta olikartade konstintryck. Om således olika konst-
alster skola med hvarandra förenas, så måste städse åt en af
dem inrymmas en verkligt beherskande ställning, och det så,
att de öfriga för sig alls icke taga i anspråk någon synnerlig
uppmärksamhet, utan blott bidraga till att försätta subjektet
i en för hufvudverkets njutande gynsammare stämning. Så
skola vi t. ex. så mycket starkare erfara den upphöjda skön-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:14:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wagnerism/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free