- Project Runeberg -  Om Wagnerismen /
63

(1881) [MARC] Author: Adolf Lindgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

63
I stället vilja vi nu se till, huru Wagners motståndare å sin
sida förlöpt sig, ty det ha de gjort ej mindre bastant än
wagneristerna. Skilnaden är blott den, att om de senare äro
starkare i afgudadyrkan, så äro de förra deremot starkare i
ovett.

Att börja med, några vackra epitet på mästaren sjelf.
Han har t. ex. af Gutzkow blifvit kallad en »Heliogabalus»
och »dagsmusikens Cagliostro», af Dorn en »Dalai Lama» och
>kungl. bayersk tallrikelickare», af Scudo en »enfant terrible»,
af Pietsch en >»rasande eunuck», af Stradina en »bödel för
den moderna konsten», af »Echo>» en »plebejisk sachsisk linne-
väfvarfysionomi>», af Jouvin en »musikens Marat», af Libke
en »musikalisk Mtnchhausen»>, af Spielhagen en »råttfångare».
Hans anhängare ha fått beta »lakejer, Baalsprester, hysteriska
mänader och enerverade korybanter». »Wagners anhang»,
säger Scudo, »består till största delen af skriftställare, målare,
bildhuggare, poetastrer, advokater, demokrater, schöngeister,
fruntimmer utan smak, obetydliga svärmerskor.» Öknamn
på hans arbeten ha äfven vankats, mer eller mindre qvicka;
så har man kallat Tristan und Isolde för »Christjan, ick dulde»>,
Rheingold för »Keingold> och »Reinblech>, Lohengrin för
»Lohgerber» (här i Stockholm för »Lundgren>» och »Långrin»),
Nibelungen för »Niegelungen» och »Nebeljungen», Tannhäuser
för »Tanne-aux-airs» o. 8. v. Dylika witzar äro dock ingen-
ting egendomligt för Wagners alster; de ha träffat många
andra, såsom t. ex. då Euryanthe i Wien kallades >Ennuyante»
och Hugenotterna i Stockholm »Hugg i noterna». Värre är,
då de ridande valkyriorna få heta »Viehmagd-cavallerie>, de
nya tubainstrumenten i Götterdämmerung »Tuberkulosen»>,
Elisabeth i Tannhäuser »Muckerfräulein» (af W. Bauck i
Echo 1857), Wolframs sång till aftonstjernan »Katzenserenade»,
de simmande Rhendöttrarna »Hurenaquarium> och . ...ja
jag vågar verkligen icke fortsätta, ehuru jag har ännu svårare
ord på min lista. Låtom oss i stället i öfversättning höra
några längre utdrag.

La Presse, efter skandalen i Concert Pasdeloup 29 okt.
1876: »Vi förklara, att den franska publiken gör mycket väl

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:14:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wagnerism/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free