- Project Runeberg -  Paul Peter Waldenströms minnesanteckningar 1838-1875 /
270

(1928) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Var står det skrivet?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som resultat av Kristi lidande och död. Emellertid höll jag
saken alldeles inom mig själv.

På sommaren 1871 var jag ånyo på en predikoresa. Därvid
besökte jag min gamle vän Axel Falk, kyrkoherde i Kumla.
Vi voro förtroliga vänner alltifrån den tid, då han var lektor
vid Nya Elementarskolan i Stockholm. Jag kom då en kväll
att tala med honörn i största enskildhet om försoningsfrågan,
och om vad jag tyckte mig ha funnit. Han blev högst
förbluffad. Efter en stunds allvarligt samtal sade han: »Men
försoningsoffret i den mosaiska gudstjänsten är dock ett bevis
för Guds försonande i Kristi död.» – »Ja», tänkte jag, »där står
det då verkligen.» Men för att förvissa oss därom slogo vi
upp 3 Mos. 16 och läste igenom förordningen om
försoningsoffret. Jag kan icke beskriva, vilket överväldigande intryck
det gjorde på mig, när jag läste dessa ord: »På den dagen
sker eder försoning, så att I bliven rena gjorda från alla edra
synder.» Alltså icke heller där ett ord om Guds försonande.
Nu var saken klar för mig själv. Men rädd som jag var att
på något sätt förhasta mig eller väcka onödig oro, gömde jag
allt inom mig själv ytterligare omkring ett år för att
undersöka saken ännu noggrannare. Vad jag under mina
undersökningar fann, var, att inom den teologiska världen rådde stor
villervalla rörande försoningsläran. Thomasius, en mycket
framstående tysk teolog, säger, att i försoningen upphävdes
även Guds hat till synden. Han medgiver, att Gud ingenstädes
i bibeln framställes såsom försoningens objekt men tillägger,
att detta dock är den primära, d. v. s. den huvudsakliga sidan
av försoningen, Gud har alltså givit oss den Heliga Skrift för
att förklara, vad han gjort för syndens frälsning. Och i hela
denna stora bok har han underlåtit att säga just det, som
utgjorde själva huvudsaken. Vilket nonsens!

I Gerlachs även på svenska utgivna kommentar över Nya
Testamentet säges beträffande Joh. 3:16: »Så älskade Gud
världen» o. s. v.: »För att fatta djupet och vidden av detta härliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 14:02:25 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/waldminn/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free