- Project Runeberg -  Paul Peter Waldenströms minnesanteckningar 1838-1875 /
288

(1928) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ett nytt Uppsalaår

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

288

barligen handla om samma sak, äro dock så långt ifrån att
vara samma sak, att de bägge texterna äro fullständigt
skiljaktiga och självständiga skripta. En tredje upptäckt som
man gör, är den stora skillnaden mellan de symboliska böcker
nas läroframställningar inom sig och ännu mer dessa lärors
skiljaktighet ifrån den sedermera s. k. lutherska ortodoxien,
sådan den utvecklades t. ex. av Johan Gerhard och andra stora
dogmatiei. Vill man se, vilken humbug det i själva verket
är att tala om den lutherska läran och den lutherska
bekännelsen, skall man just läsa de symboliska böckerna.
Motsägelserna i desssa böcker voro just orsaken till utarbetandet av
Konkordieformeln. Man skulle i denna formel finna en
sammanjämkning av de olika, varandra motsägande
framställningarna. Men resultatet blev, vad också riktigt har blivit
anmärkt, att Konkordieformeln egentligen borde ha kallats
»Diskordieformeln». Detta är emellertid en hemlighet, hade jag
så när sagt, för den närvarande tidens teologer, ty de läsa i
allmänhet icke de symboliska böckerna. Om det vore endast
i mindre betydande frågor, som motsägelserna förekomme, så
vore därom icke så mycket att säga, men de skarpaste
motsägelserna röra just läran om rättfärdiggörelsen. Någonting
tokigare än den s. k. lutherska rättfärdiggörelseläran kan man
knappt tänka sig. Först börjar den med att låta Gud tillräkna
Kristus mänsklighetens hela syndaskuld. Det säger Luther
själv i sin utläggning av Galaterbrevet. När Gud sände sin son
i världen, sade han till honom: »Var du Petrus, som förnekade
mig, David, som begick hor och mord, och se till, huru du
kan gottgöra och betala alltsammans.» Om Gud hade räknat
den helige och rättfärdige såsom orättfärdig, så hade han ju
räknat miste, och huru skulle vår frälsning kunna bero på en
missräkning från Guds sida? Men denna missräkning skulle
/nu utgöra grundvalen för en annan tillräknelse, som bestod
däri, att Gud tillräknade människorna Kristi rättfärdighet och
sålunda räknade dem rättfärdiga, utan att de voro det. Låt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:15:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/waldminn/0292.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free