- Project Runeberg -  Viktor Rydberg, hans levnad och diktning /
149

(1913) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Prosadikt och ungdomslyrik - Rydbergs skönlitterära ståndpunkt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

»Det var naturligt, att en skola (fosforismen), som var
likgiltig för verkligheten och opponerade mot varje för
livet fruktbärande tankes framträdande i fantasiens
skapelser, skulle med särdeles styrka höja ropet mot den
s. k. tendensdikten och själv försöka åstadkomma alster,
i vilka man vore ur stånd att spåra någon tendens, det är:
någon på verkligheten tillämplig eller till verkligheten
återförande tanke. Dessa försök gåvo åt världen en hel hop
missfoster utan benbyggnad. Och under allt detta var
fosforismen dock själv tendentiös i allra yttersta grad.
Franska revolutionen var dess buse; den skydde att blicka
in i framtiden och vanställde historien för att finna sina
idealer i det förflutna. Ej ens då den som allra djupast
försänkte sig i sagans värld kunde den förgäta sin
reaktionära politiska tendens (se t. ex. den misslyckade
persifflagen av republiken i Atterboms för övrigt så sköna
»Lycksalighetens ö»). Det är emellertid från fosforismen
som ropet mot tendensdikten härstammar. Detta rop har
sedermera upprepats av andra, utan att man så noga skilt
mellan det befogade och obefogade däruti. Tendensdikt i
den mening, att en sedlig idé genomskimrar, är mången stor
och varaktig konstskapelse från Aristofanes’ dagar till
Cervantes’ och från Cervantes’ intill våra. Men
misslyckad tendensdikt är den, där det praktiska syftet
stäckt fantasiens vingar och kvävt eller förhindrat ämnets
konstnärliga behandling - där figurerna äro blotta begrepp,
som man iklätt rock eller kjortel och givit en talande mun
för att i läsaren inplugga bokens sens moral. Ett sådant
verk är som nämnt misslyckat såsom konstverk, såsom dikt.
Men det kan samtidigt härmed vara lyckat ur synpunkten av
sitt praktiska ändamål, i detta hänseende hava förträffliga
momenter, vittnande om snille och tankedjup, och utöva
inflytande på sin samtid. Dess författare har då, med risk
att få hrr ästetici på halsen, valt diktens åskådliga form
hellre än det abstrakta resonnemangets för att göra sina
idéer tillgängligare för en större allmänhet. Detta har
varit hans mål, och har han vunnit det, är han nöjd och
skulle kunna sätta sig ned och skriva

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warburyd/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free