Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Prosadikt och ungdomslyrik - Novellutkast och fragment. -- Singoalla
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
tidens materialistiska och ateistiska läror. Det som
är kvar av denna berättelse låter oss i hög grad
sakna det felande - mellanstyckena och slutet.
Början av novellen handlar om en hemlighetsfull
bildhuggare, Pierino Corsi, som under åratal
arbetar på en bildstod den ingen rätt fått se,
men om vilken det ryktet gått med rätt eller
orätt, att den vore ett vidunder, »en fulländad
bild av det otäcka», liksom man ville veta, att
hans verkstad vore ett pandemonium för alla
skräckgestalter. Senare följer en ironisk
skildring av en obekant stad, där materiens
tempel är upprest, där man sjunger en hymn till
gudinnan Materia eller till ödet (samma poem,
som senare intogs i Rydbergs diktsamling) och
där vetenskapens heros professor Athan - varmed
antagligen åsyftas den dåtida materialismens
profet Ludvig Büchner - föreläser om att ingen
kraft funnes utan materia, ingen materia utan
kraft, liknar människan vid ett urverk, kallar
dem som hoppas på personlig fortvaro efter döden
för de värsta egoister och irreligiösa människor
i jämförelse med de fromma materialisterna.
Förbindelsen mellan de båda fragmenten är icke
lätt att gissa - det omtalas blott i en variant,
att Pierino Corsi var en av konkurrenterna i en
tävlan om en bildlik framställning av gudinnan
Materia, men att hans försök blev förkastat, då
han ville framställa henne som en vanlig kvinna,
omgiven av några intetsägande attributer, under
det att det prisbelönade alstret framställde
»materiens kretslopp».
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>