Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Prosadikt och ungdomslyrik - Den siste Athenaren
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ehuru kanske ej alldeles utan släkt med vissa
antiokenska teologer.*
Denne fromme och modige präst, som lider smälek och
straff för det han »förnekar kyrkan», låter Rydberg
gång på gång uttala den från allt dogmtvång och all
hätskhet frigjorda urkristendomens tankar. Theodoros
är i mycket författarens språkrör. Denne sökande
kristne är enligt Petros ett bevis på »vart högmod
och frågvishet kunna leda». »Han förlitade sig på
sitt förnuft och läste de heliga skrifterna icke med
hänsikt på kyrkofädernas meningar och mötenas av Gud
ingivna tolkning, utan i förtröstan på egen vishet.»
Han förnekade mötenas rätt att giva regeln för
skrifternas ordaförstånd, förnekade kyrkan som
hierarkisk inrättning, förnekade den helige ande såsom
en magisk, genom handpåläggningen medelbar kraft,
förnekade prästerskapet såsom ett särskilt
medlarestånd. Theodoros - heter det på ett ställe
- uppfattade Kristus som det förkroppsligade
ordet i en hemlig för människan icke begriplig
bemärkelse, han trodde på nådegåvor förenade
med sakramenten, men han medgav villigt, att
frälsningen icke var bunden vid antagandet av
vissa dogmer, att Jesus icke var kommen för att
bliva föremål för spekulativa funderingar, att
hans egna ord från bergspredikningen intill det
tal han höll till sina lärjungar
* Helvegs påpekande av hans möjliga släktskap med
Theodoret, Diodorus och Theodoros från Mopsuestia,
förefaller dock något tvivelaktigt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>