- Project Runeberg -  Viktor Rydberg, hans levnad och diktning /
203

(1913) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Prosadikt och ungdomslyrik - Den siste Athenaren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

frände till den kristna moralen i bästa mening.
Men detta är ingalunda ohistoriskt. Ty moralen
under den romerska kejsartiden får icke dömas
enbart efter satirikernas målningar eller efter de
kristna apologeternas klagomål. Tvärtom påpekar
Hatch, hurusom i den hedniska världen vid denna
tid inträtt en sedlig reformation, för vilken
isynnerhet filosofer bland stoikerna och cynikerna
(Epiktet) voro målsmän, de där med lära och liv
trädde i spetsen för en sedereform. Och med alla
skiljaktigheter funnos många överensstämmelser
med kristendomens etik.

Alltså, det rådde icke mellan den antika filosofien
i dess aftonrodnad och den framväxande kristna
statsreligionen den klyfta, som man på grund av
slagorden »hedning» och »kristen» och på grund av
de blodiga striderna mellan gammalt och nytt varit
benägen antaga.

Och huru ställer sig neoplatonikern Krysanteus till Kristus?

I bokens början låter författaren Krysanteus
på följande sätt uttala sin neoplatonska panteism:

»Jag föreställer mig att vad Plotinos uppnådde genom
att sänka sin ande i det begrepps- och formlösas hav,
det ägde Josefs son mera av naturen och såsom något
stadigvarande, så att han kunde vandra bland människorna
och verka i det yttre, utan, att hans skådning i det
gudomliga blev grumlad. Vad han ägde i högsta mån, det
äga vi alla, åtminstone till möjligheten, i en lägre.
Lotos-blomman synes gunga fritt på vågen, men hennes stängel
ringlar genom djupet och är rotfast i dess botten. Så svävar
människoanden med begränsad frihet på världsflodens yta,
och hans förnuft är som blomsterkalken, vilken öppnar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warburyd/0219.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free