- Project Runeberg -  Viktor Rydberg, hans levnad och diktning /
206

(1913) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Prosadikt och ungdomslyrik - Den siste Athenaren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

aldrig ägde. – – Det är fruktlöst att vilja
återkalla en förfluten tid.»

Krysanteus är en tragisk personlighet, och
därför kallar Rydberg hans kamp »förtvivlans
strid». Hans och hans härskares strävanden att
gent emot den unga statskyrkans våld,
ofördragsamhet och grymhet »vrida tidens hjul
tillbaka» måste dock trots dess omöjlighet väcka
sympati.

Karl Hase yttrar särdeles fint i en jämförelse
mellan Julianus och Athanasios - båda bifigurer
även i Siste Athenaren - att de visserligen hatade
varandra, men att de i sitt innersta väsende alls
icke stodo varandra så fjärran. »Om Julianus
fötts ett halvt århundrade tidigare och vuxit upp
i kärlek till kristendomen när den förföljdes,
hade han kanske blivit en asket, ett helgon, en
martyr. Båda äro representanter för sin tid: den
kristna ortodoxiens fader och den besegrade,
sjunkande riktningens krönte avfälling*.»

Månne icke en liknande tanke föresvävat
Rydberg?

Skalden, som skall skildra en sjunkande tidsålder,
fäster helt naturligt sina sympatier vid de
tragiska kämparna för den förföljda saken och
lider av att se det goda, som denna burit i sitt
sköte, gå under. Historikern kan visserligen säga,
att när en kultur levat ut, så är det nödvändigt,
att den lämnar plats för en ny. En dylik växling
vinnes icke utan offer, och »die Weltgeschichte ist
das Weltgericht».

Men skalden kan icke utan vemod se ädla

* Hase, Kirchengeschichte, I; 452,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warburyd/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free