- Project Runeberg -  Viktor Rydberg, hans levnad och diktning /
492

(1913) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 10. Föreläsnings- och vetenskaplig skriftställareverksamhet 1876-1884 - »Till läran om de yttersta tingen»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

stridiga lära att Kristus vore Gud sannare än att han
blott vore människa (nämligen i rent empirisk mening).

Men nu var det ingenting som idealisten Rydberg ansåg
mera självklart, än att man icke finge uppfatta människan
allenast ur empirisk synpunkt. Alltså vidhöll han i grunden
sin gamla ståndpunkt, även om det kan sägas, att han här
kanske något starkare understrukit sin uppfattning av
Kristus såsom idealmänniskan.

Själva huvudskriften »Bibelns lära om Kristus» blev nu å
nyo skarpt nagelfaren av d. v. lektorn, numera biskop J.
Personne, i dennes skrift »Viktor Rydbergs Bibelns lära om
Kristus, fjärde upplagan granskad av J. P.», Stockholm 1880.

Granskaren vill här dels göra gällande de gamla invändningarna
emot Rydbergs teori om att bibeln skulle lära, det Kristus
vore idealmänniska, och särskilt mot hans antagande, att Nya
testamentets lära om Kristus vore en utveckling av
rabbinteologiens lära om Messias; dels och framför allt hävda,
att Rydberg polemiserade mot en redan förgången ståndpunkt hos
ortodoxien, mot antikverade läror, att han antoge att vår tids
ortodoxi stode på samma ståndpunkt som Symbolum athanasianum
och den luterska dogmatiken på 1600-talet eller rättare en
sida av denna, att det vore mot denna gammalluterska dogmatik,
men icke mot den moderna ortodoxien han kämpade, att man ej
finge förblanda ortodoxe teologer och ortodox teologi med
ortodoxe bekännare och ortodox tro, att ej varje präst vore
teolog och att särskilt de akademiske lärarne (i Uppsala) i
exegetiskt avseende icke stodo på den ståndpunkt V. R. påstode
vara den ortodoxa.

Härvid må endast erinras om att Bibelns lära om Kristus utkom
1862 och att upplagan av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jul 4 09:25:57 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warburyd/0516.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free