- Project Runeberg -  Från vår konstverld /
61

(1881) Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Geskel Saloman - Carl Henning Lützow D'Uncker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Carl Henning Lützow D’Uncker.

Den egendomligaste konstnären bland de svenska düsseldorffarne
– dertill den förste, som kom dit ner - var utan tvifvel
D’UNCKER. Han står jämförelsevis fri bland skolans öfriga män
och lägger an på en viss kraft i karakteristiken, som icke alltid
återfinnes hos hans kamrater. Mest frändskap företer han med den
utmärkte schweizaren Vautier, som samtidigt med honom anlände till
Düsseldorff och som länge var hans studie- och atelierkamrat.

Carl Henning Lützow D’Uneker

var en ung officer (son af en norrman), hade deltagit såsom frivillig
i dansk-tyska kriget 1848-50, och därförinnan gjort sig känd
såsom en skicklig karrikatyrtecknare. Efter krigets slut beslöt
han sig för att lemna soldatyrket och med allvar egna sig åt
konsten. Hos konung Oskar uppnådde han ett stipendium med vilkor
att söka sin utbildning i Düsseldorff, för hvars skola konungen fått
mycken aktning på grund af sine norske undersåtars lyckliga arbete
därstädes. Vid 22 års ålder kom alltså den unge löjtnant D’Uncker
till Düsseldorff. Till att börja med målade han genre och porträtt
i naturlig storlek, men vann icke på detta fält den afsedda
framgången och slog därföre om till att måla miniatyrer. Emellertid
vände han, efter den närmare beröring med Vautier, som en
gemensam atelier medförde, åter om till genremåleriet och nu med
storartad framgång. Hvad som utgjorde hans styrka var, att han
med sitt allvarliga och tänkande sinne grep - icke de vanliga
ämnena såsom »gumma vid spinnrock» eller »flicka som matar höns»
utan sådana bilder ur hvardagslifvet, som lemnade tillfälle till den
djupaste karakteristik. Ty att i fysionomierna uttrycka karakterer,
däri var D’Uncker en mästare, och han utvecklade härvid en
rikedom i ansigtsuttryck, som är rent af beundransvärd.

Sitt egentliga första stora slag vann D’Uncker genom den år
1858 i Amsterdam utställda »Ett pantlånekontor», af hvilken en

61

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:38:22 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/warkonst/0103.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free