- Project Runeberg -  Anna Maria Lenngren / Andra utgåvan. 1917 /
161

(1887-1917) [MARC] Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Anna Maria Lenngrens skriftställarskap efter 1792

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Sålunda: Mannens sista vilja från 1793 om den döende
äkta mannen, som ber hustrun att icke efter hans död bliva
Petters maka och får det trösterika svaret:

Nej, aldrig nånsin tar jag Per,
med Sven jag ren förlovad är;

eller, som motsats härtill, scenen vid en annan dödsbädd, där
hustrun ömkar sig över mannen, som klagar att nödgas lämna
»sin skatt»; hon ber honom icke sörja för hennes skull, men
får det avkylande svaret:

Vad nu, din dumma gås – jag mente mitt schatull;

eller Den elaka drömmen (1797) om girigbuken som drömmer
att han ger ett stort kalas men svär – att icke drömma
mera.

I »imitationen» Orfeus varierar fru Lenngren i en
mytologisk saga den vanliga epigrammatiska satiren över mannens
och kvinnans äktenskapliga missämja. »Thraciens Karsten»
– eller, som det ursprungligen hette, »Thraciens Stenborg» –
nedstiger till Tartaren, och Pluto låter honom till straff för
hans djärvhet »få igen sin kvinna», men förlåter honom för
hans vackra sång och – »tar kvinnan åter».

Motivet är ofta behandlat. Jag har en gång funnit något
liknande hos en mindre känd författare Sénecé; Levertin tror
sig (Samlaren IX) ha funnit förebilden hos Pannard; E. Schiött
(Samlaren XXXIII) hos J. B. Rousseau; senare har jag påträffat
motivet, icke olikt fru Lenngrens behandling, återgivet av den av
henne kände tyske anakreontikern Gleim (»Der Sänger Thraciens
stieg mit Verwegenheit zu seinem Weib in’s Reich des Pluto
nieder»). Bland alla bearbetningarna av motivet synes mig
Pannards vara den avgjort elegantaste. Ämnet hade för övrigt
redan två gånger behandlats i Stockholms-Posten i samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:19:36 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warlenng/1917/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free