Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Släkt och anor. - Föräldrar. - Barndomshem. - Skola och Lyceum. - Dikter från Lyceitiden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Pilten går med fjät försagda
Tyst, på föreskrifven sed,
Uppför trappor, mattbelagda,
Mellan urnors dubbla led.
Bäfvan honom genomilar,
Att hans fotsteg kan bli hördt
Hjältens gamla maka hvilar –
Tänk, om hennes dröm han stört.
Som en liten sagoprins vandrar han på slottets bonade
golf, drömmer sig vara med i sjöstriden, som Desprèz
målat, svärmar med Morvens isgrå bard, sådan Gérard
framkallat honom på duken, där han breder famnen mot
Fingal, bläddrar i Ariostovolymens granna kopparstick
och låter riddare, prinsessor och jättar passera revy.
Unga, svårmodstunga hjärta,
Föll i dig ock sångens frö?
Skall ock du din fröjd och smärta
Som ett klangrikt pärlrägn strö?
Bragder och sånger hägrade tidigt för hans framtidssyn.
Den, som väckte gossens intresse för vår äldre
vitterhet, var egendomligt nog en enkel tjänarinna
– »kammarpigan» Christina Lamberg – som hade
den närmaste vården om honom sig anförtrodd. Hon
tycks hafva varit förtrogen med den gustavianska
vitterhetens mera kände skalder, och hon har i all
anspråkslöshet burit traditionerna öfver till den
gryende tidens skald.
Snoilsky har i ett par bref till mig omtalat den
betydelse dessa vittra barnkammarstudier haft
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>