- Project Runeberg -  Carl Snoilsky. Hans lefnad och skaldskap /
54

(1905) [MARC] Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Upsalatiden 1860-64. - Senare »Smådikter». - Namnlösa Sällskapet. - »Isblomman». - 1862 års studentmöte. - »Orchidéer». - Besök i Danmark 1863. - Snoilsky och Christian Winthers familj. - Bidrag till »Nio Signaturers» samling och andra dikter. - Utresan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ungdomen hyste så djärfva stordådstankar och drömde
skära drömmar om vår och vänskap.

Och han betonar i denna dikt den gemensamma lösen:
Skönhet, känsla och natur.

Betydelsen af detta vittra studentförbund var, att
dess medlemmar fingo ögonen öppna för svagheten i
mycket af hvad som då ägde gällande kurs i svensk
poesi och däremot lärde sig inse betydelsen af en
enklare, naturligare, mera okonstlad diktning, sådan
den odlades ej blott i Finland af Runeberg, utan ock
i Danmark, exempelvis af Christian Winther, och i
Norge af dess litteraturs då framträdande stormän.

Det Namnlösa Sällskapets mission, sådan Dietrichson –
dess ästetiker – häfdat den, var att gifva en stilla
gensaga emot de stora ordens, de tomma, bullrande
frasernas poesi; dess valspråk var: »börja sant,
om än du får börja smått». »Ingen af signaturerna»,
yttrar D., »med undantag af Snoilsky, var någon stor
diktarnatur, men de voro sanna diktarnaturer. De bröto
med klangpoesien och ville ersätta den med verklig
känsla och värme, de fordrade, att skaldestycket
skulle vara en bild i stället för de många bilder,
som då kräfdes för att skapa en dikt, de fordrade
en sann känsla i stället för de många känslor, som
då ofta gjorde poesien ljum».

De skrefvo på sin fana realism, en sund realism,
likvisst i annan mening än ordet senare togs, och
åsyftade därmed sanning, enkelhet, natur i poesin. De
ville nå det sköna genom det sanna. Denna realism
låg lika långt borta från »idealism»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:19:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warsnoil/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free