- Project Runeberg -  Carl Snoilsky. Hans lefnad och skaldskap /
299

(1905) [MARC] Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Florenz och Dresden 1881-1883. - Den tredje diktsamlingens tillkomst. - Sociala tendenser i dikten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Det är alltså frihetskämpen, som utför storbragden,
där han står vid kanonen i konstnärsbarett, sedan
han slagit sin studio i lås, som Snoilsky prisar,
liksom han förut besjungit den store svenske
mångfrestaren, som, glömmande sitt vetenskapliga
storverk, offrade sig i striden mot elementen.

        Med mejsel och pänsel, med lyra och dikt
        Har konsten sin heliga medborgarplikt.

Emellertid lider denna dikt, så vidt jag förstår,
af ett logiskt fel.

Slutorden skulle ju tyda på att konstnären har
att fylla sin medborgarplikt såsom konstnär,
d. v. s. genom konsten. Men Michel Angelos här
besjungna bragd var icke en konstnärsbragd. Det var
ej konstnären Michel Angelo som inlade sin kraft, då
han byggde skansen, och i detta afseende uttrycker
stycket egentligen icke den mening, som skalden
åsyftat. Det var icke »mejseln», som här arbetade.

Egendomligt nog, var det en uppsats af Viktor Rydberg,
hans redan 1874 offentliggjorda karaktäristik af Venus
Milo, hvilken 1882 omtryckts i den oillustrerade
upplagan af de Romerska Dagarne, som inspirerade
Snoilsky till detta förhärligande af en konstnärs
insats i medborgarvärfvet. Rydberg hade, som bekant,
sökt tolka den Meliska Afrodite såsom sinnebilden af
fosterlandet och fosterlandskärleken, den där med
framräckt sköld påminner om fädernes frihetsbragd,
»en vård af hellenisk frihetskärlek, parad med
helleniskt skönhetssinne».

Till Seligmann, af hvem han mottagit de Romerska
Dagarne som gåfva, skref Snoilsky i mars 1882,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:19:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warsnoil/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free