Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Florenz och Dresden 1881-1883. - Den tredje diktsamlingens tillkomst. - Sociala tendenser i dikten
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
fullt säker, om synagogtjänaren i Prag förklarat
honom det riktigt; så En konstnärs eftervärld,
föranledd af ett besök i Leipzigs konstutställning,
där den aflidna konstnärinnan Marie Parmentiers
[1]
konst väckte hans intresse och bl. a. inspirerade de
djupt kända, rent personligt färgade slutraderna:
Du spörjer om mitt hjärta,
Hur det såg ut därinne...
Hvad själf med mig du kände,
Det är mitt lif, mitt minne.
Så skildringen af Michel Angelos mästerverk I San
Lorenzo och hågkomsten af huru till och med han,
den aldra störste, fann konsten tom, då det gällde
att skänka en djupare ro åt hans andes begär; så
omdiktningen af mötet mellan Cavour och hans gäst. Men
främst bland dessa intryck och minnen ställer jag
Innocenti, den känsliga hyllningen till patrioten,
som ej en gång hann att utmärka sig i striden, förr
än nätternas isköld gjorde ynglingen till invalid,
som nu obemärkt och obelönt drar sig fram som en
förgäten frihetens soldat, nöjd med sin karga lott,
utan skymt af bitterhet och hån. Det är i detta
poem ett släktskapsdrag med vissa af Runebergs bästa
karaktäristiker af storhet i det lilla.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>