- Project Runeberg -  Carl Snoilsky. Hans lefnad och skaldskap /
365

(1905) [MARC] Author: Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VIII. I Dresden 1883-1885. - Dresdenerhemmet och umgängeslifvet. - Diktning 1884-1885. - Yttranden i skilda spörsmål

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Fransmannen som enskild person har jag aldrig
känt mig rätt dragen till, men som nation äro
fransmännen en omätligt dyrbar insats i det
stora världsarbetet. Initiativets, frihetens
rätta fädernesland – det är och förblifver dock
Frankrike. Ve oss, om Frankrikes röst skulle
förstummas en gång under någon bourbonistisk
eller dylik munkorg. Tysken är ju ofta så hjärtans
hygglig och hederlig, men i Tyskland är ej så väl
ställdt som deras själfbelåtna organer med naiv
fariseism låta påskina. Om man talar med en tysk
i litteratur, konst, teater t. ex. (politik är
ett ämne som knappt får vidröras) är det som vore
man med ett slag förflyttad tillbaka till Weimars
quietistiska Schöngeisterei. Tänk, att Tysklands
nuvarande favoritskald är Scheffel! Jag tror som
du, att ett svårt uppvaknande förestår dem en
gång, om Frankrike ännu ett decennium får fortgå
på den lugna, fria utvecklingens väg, medan man
här förstelnar i stillastående. »Das grosse Heer»
och »die Sittlichkeit», dessa två skyddsmakter,
på hvilka Tyskland anser sig ensamt hafva monopol,
kunna i tidens längd varda rätt ihåliga stöd mot de
fria stormarna väster från Vogeserna.»

Äfven frågorna i hemlandet följde Snoilsky med
lifligt intresse:

»Hvad säger du om kyrkomötet i Sverige?» spörjer han
Estlander på hösten 1883, och fortsätter:

»Kan man tänka sig något så kinesiskt och på
samma gång så inhumant som de beslut hvartill det
kommit? Tänk t. ex.:

1:o) förbud för präster att sammanviga personer af
hvilka den ene är frånskild make. (Kyrkomötet tar
naturligtvis ej hänsyn till att lagen medgifver
sådant giftermål, så att om mötets beslut blir
lag, civiläktenskap måste medgifvas i vidgad
utsträckning.)

2:o) Bibehållande af ordet helvete, med ty åtföljande
föreställning om eviga straff, som öfversättning af
Schéol eller Hades.

3:o) Godkännande af ny bibelöfversättning, så till
vida, att den får offentliggöras till bruk för den
enskildes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:19:56 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/warsnoil/0385.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free