- Project Runeberg -  Det carolinska tidehvarfvets komiska diktning /
53

(1888) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tecknade “Der beliebten Schäfferinnen Dienst- und Ehren-Aufwartiger
Diener Arimant44. Dessa ej så lediga alexaiulriner bilda i afseende
på tankegången ett behöfligt tillägg till “Klagschrifften". Här
försäkrar Arimant herdinnan Ariomontana, att Astrild icke är död,
utan skall taga liämd på sina vederdelomän, särdeles Kannitmer,
som trott en gud kunua vara dödlig. “Ich weis“, slutar Arimant, e
“er allebeid Umb dieses straffen wird mit brenuend Liebes Leid.44
Således framställes den möjligheten, att Cupido slutligen skall
segra; och det är hans allmakt, hvilken trotsar hvarje trumpet
motstånd (märk namnet Ast-gram Kann-nit-mer!) och hvarje
öfver-lägset gäckeri, som skalden i dessa begge poem på ett fint och
humoristiskt sätt påpekar. Och äfven om man med Lénström kan
säga, att deu föregående, svenska dikten visar oss en känslans strid
med förnuftet, i hvilken detta segrar, antydes dock äfven deri af den
genomgående ironiska tonen, att segern kan blifva en
Pyrrhus-seger.

Den tredje arten af Stiernhielms skaldskap tillhör det drama- Pet komiska
tiska området, hvartill räknas först och främst “balletterna14, hvilka1 balletterna’
dock ega föga mer dramatiskt än den dialogiska formen. Äfven
dessa stycken, som skrefvos för att uppföras vid hofvets fester,
innehålla drag, i hvilka man spårar författarens komiska fallenhet. Så
återfinner man den i det allt igenom lekande och lätt skrifna
divertissementet Then fangne Cupido, “dansad“ den 1 November
1649 *), t. ex. i 4:de “inträdet44, der “Hele werldenes herskap
beklagar sig öfwer Cupidons tyrannij44 i en ton, som erinrar om det
nyss behandlade lyriska stycket; det sätt, hvarpå Cupido i balletten
uppträder, är öfvervägande skalkaktigt-skämtande, såsom vi ock
funnit det i “Hercules44 och “Then hängde Astrild", t. ex. då han
kallas en ‘‘morsgrijser44, då det undras öfver, att han, som
knappast afvants från spenarne, redan är kär, och då lian omtalas liafva
blifvit beröfvad sin sköld, när han var sysselsatt att framför en
spegel krusa sitt hår2). Mera burleskt är satyrernas uppträdande

D Af Grässe förvexlad med “Then hängde Astrild44.

2) Se Ljunggren Sv. Dr., der dessa balletter äro föremål för en
utförlig granskning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:21:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wecarolin/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free