- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
18

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

intresse för musik, och behovet att komponera bröt icke fram med
någon våldsam, plötslig eruptivitet. Det föll sig småningom bara
helt naturligt för honom att i toner kläda de ord och tankar han
diktade. Dessa enkla melodier gåvo honom själv ro under det
själsliga lidandet, och inte utan inre mening skrev han och ehuru först några år senare — tonsatte det lilla poemet:
»Sväfven höga toner
Himlaburna väsen
Ifrån ljusets rymder
Ned!
Stämmen rena alla
Mina harposträngar,
Att de ljuda
Klart!
Då vill jag försöka
Jaga Sauls mörka
Orofulla ande
Ur min själ och vinna
Ro!»

Det var naturligt, att Wennerbergs första kompositoriska alstring ägnades visan. Frånsett att det ju låg mycket nära tillhands
för honom att tonsätta de lyriska poem han själv diktat, få vi
också se detta förhållande i samband med den musikaliska smakriktning, som vid denna tid gjorde sig gällande: visan var helt
enkelt den äldre svenska musikromantikens idealform, och då
Wennerberg började sin alstring med denna, skedde det icke utan
påverkan från Geijer, Nordblom och A. F. Lindblad. Den av
Wennerbergs visor, som bär den äldsta dateringen, är Den ensamma (»Svala, lemna ditt bo»), som komponerades i maj 1840,
och som i likhet med en del andra, på 40-talet tillkomna solosånger av Wennerberg aldrig publicerades.
Den unge Wennerberg framstår alltså nu för första gången som
tonsättare, och därmed få vi också ett fastare grepp om honom i
hans förhållande till musiken. En fråga, som i detta sammanhang
osökt inställer sig, är den, i vad mån Wennerberg vid den tid
han gör sina första lärospån som skapande musiker hunnit förskaffa sig musikteoretiska insikter. Därom är i själva verket mycket
litet bekant. Några teoretiska övningar i harmonilära och kontra-


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free