- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
65

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

komsten av de andliga verken tog fru Redda med livligt intresse
del. Redda Wennerberg skriver till sin mor:1 »Mamma skulle se
hur lustig han ser ut, sittande på sin höga stol med benen sväfvande i luften. Han har köpt sig en liten lampa som hänger öfver
Claveret på sidan af den ena bokhyllan, och samma afton den var
köpt och påtänd, var han så förnöjd öfver sina tillställningar, att
han satt på sin trefotade stol vid sin lampa och sitt claver och läste
högt för mig hela aftonen ...» En annan gång skriver fru Wennerberg1, att »Gunnar componerar rätt flitigt nu, och jag spelar igenom alla hans herrliga notor och får allt mer och mer reda på
hvilka sköna skatter det finns inom musiquens werld. Ack! Gunnar har många Oratorier af Hände! och gammal Kyrkomusique
af Lotti, som nu lär wara nästan glömd utom i Dresden, der
han för öfver 100 år war Kapellmästare och der Gunnar hörde
messor och Requiem af honom. Säg [oläsl.] Östengren, att jag
mången gång tänker på henne och önskar henne här, när jag
spelar något skönt ur Messias eller Josua. Och tala om för henne,
att nu kan jag spela och sjunga så mycket jag will Pergolese’s
Stabat Mater, ty den finnes också på det ena lilla notbordet.» 2
Att det tog sin tid för Wennerberg att fullborda sådana verk
som Jesu födelse och Stabat Mater kan icke förvåna, då man
betänker, att han — som han uppger i brev till Josephson3 — hade
5 a 6 timmars konsistorium i veckan, 20 timmars lektioner i d:o
samt »30 kriamissfoster för ögonen». Vi skola inte här komma
in på Wennerbergs verksamhet som lektor, men det kan framhållas, att det var med framgång han skötte denna plats, och att
han i hög grad förstod att göra undervisningen fängslande för
Brev (u. d.) i S. Taubes ägo.
I samband med Wennerbergs kärlek för religiös musik står hans intresse
för det nya instrumentet harmonium. Han frågar i ett brev den 21. mars 1854
(KMA) Drake, om man i Stockholm kan köpa eller beställa physharmonicor.
Först nio år därefter fick Wennerberg tillfälle att skaffa sig ett harmonium
(S. TAUBE, a. a. Il, sid. 190). »Vid pianot satt han endast och hackade, då han
utarbetade någon komposition, men vid sin orgel släppte han lös alla sina musikaliska tankar och fantasier i improvisationer, som kanske mer än allt annat
gaf sj älfva själen i hans musik.»
3 Den 20. nov. 1859 (i H. Josephsons ägo); citerat i S. TAUBE, a. a. Il, sid.
218 ff.
1
2

5-292c8.

Jeanson: Gunnar Wennerberg som musiker.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free