- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
80

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

80
Men annars gick Wennerberg gärna särskilt på operan på gamla
dagar. Operachefen Buren hade under senare år låtit ställa en
plats till Wennerbergs förfogande, och denne brukade i regel sitta
på en plats strax ovanför orkestern. Det berättas1, att Wennerberg på en middag gjorde bekantskap med Grieg, men Wennerberg smet omsider, ty han ville gå på operan och höra Trollflöjten. Men då han suttit en stund på sin plats, kom Grieg och
satte sig bredvid honom: den norske gästen hade också »smitit»
av samma anledning. Denna deras gemensamma längtan att få
höra Mozart gjorde, att de kände en alldeles särskild sympati för
varandra. Mozart var bland operakompositörer den som Wennerberg skattade högst. Av moderna operaverk beundrade han Bizets
Carmen. 2
I den åldrige Wennerbergs längtan efter att höra och njuta av
musik blandade sig småningom den känsla av vemod han måste
erfara vid en tilltagande dövhet. Denna hindrade honom att på
samma sätt som förr uppfatta musik vid konserter och operaföreställningar: han nöjde sig då i stället med att iakttaga de olika
instrumentens insatser. — Det var honom dock, liksom förr, en tillfredsställelse att sitta hemma vid harmoniet och improvisera, och
därunder mognade väl också den musikaliska utformningen av tonsättarens sista verk: de båda oratorierna Jesu dom och Jesu död,
vilka Wennerberg komponerade såsom ett sammanhängande helt
men till slut beslöt att gestalta som två olika oratorieverk. Han
arbetade på dessa under slutet av 90-talet. Jesu dom blev då
sannolikt fullbordad och kom till uppförande i Filharmoniska
Sällskapet den 7. maj i901. Jesu död däremot hann Wennerberg
icke helt avsluta, men sju nummer ur verket framfördes efter
tonsättarens död vid Musikaliska Akademiens högtidsdag i902.
I den korrespondens Wennerberg förde med sin brorsdotter Sara,
som vid slutet av 90-talet studerade musikteori i Tyskland för
Jadassohn, berör han bl. a. sitt arbete på Jesu dom och Jesu död.
I brev av den 21. april i898 3 läser man: »Vi ha Riksdag nu och jag
har dagligen att göra för den. Dock — de timmar, som bli öfver,
a. a. III, sid. 277.
S. TAUBE, a. a. III, sid. 276.
3 I Sara Wennerberg-Reuters ägo; pub!. i Svenska Dagbladet den 22. jan.
1922.
1

2


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free