- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
85

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

WENNERBERG SOM MUSIKALISK
PERSONLIGHET

Det finns tonkonstnärer, skapande och exekverande, vilkas
känslor och intressen så helt och fullt uppgå i musik, att de inför
andra områden av mänsklig verksamhet stå mer eller mindre
främmande. Vilket otal typer träder oss ej till mötes på musikens
område, vilka utanför sin speciella, centrala livsuppgift verka nästan
hjälplösa och »borta». Den i det dagliga livet opraktiska och i
allmänna frågor inte särdeles intelligent överlägsna, men i sin art
geniala musikertypen — den är välbekant för envar. Å andra
sidan, för att framhäva en konträr typ, påträffar man ofta sådana
utövare av tonkonsten, i vilkas mångsidigt omspännande begåvning musiken ingår som en viktig, mer eller mindre dominerande
faktor, men likväl lämnar rymlig plats åt andra intressen, praktiska
eller andliga. Med denna sistnämnda typ närmar man sig ej sällan
den kategori, som bär dilettantens eller amatörens prägel, ehuru
glänsande prov på ~otsatsen anträffas; vi behöva blott nämna
en av musikens allra störste: Richard Wagner.
Kastas en blick på våra egna tonsättare under förra århundradet,
återfinner man typer av båda slagen. En Söderman eller Sjögren
skulle kunna hänföras till den förstnämnda kategorien, likaså möjligen en A. F. Lindblad, som dock äger en ganska påtaglig intellektuell skärpa. Däremot kan Franz Berwald, vår genialaste och kunnigaste instrumentalkomponist under 1800-talet, räknas till den andra
gruppen: han var en på praktiska områden driftig och uppslagsrik
man, som besatt en märklig tankeklarhet. Hos honom förblir
emellertid musiken i stort sett det väsentliga, det är tonsättaren
Berwald, vars namn kommit till eftervärlden. Ännu tydligare
stämpel av vittutgrenad verksamhetslust och intressenas mångfald
bära en Geijer och föremålet för denna undersökning, Gunnar
Wennerberg. Båda hyste en djup kärlek till musiken, men den


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free