- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
197

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

197
bibliotek finnas manuskript (dock ej original) till n:r 33, »Icke oss,
o Herre» samt körstämmor till n:r IO, »Görer portame höga».
Friherrinnan A. Fleetwood äger manuskript till n:r 50, »Hyller
sonen». Till n:r 25, »Min själ längtar och trängtan> samt till
n:r 10, »Görer portarne höga» och n:r 48, »Halleluja», vilka
Wennerberg intagit i resp. Jesu födelse och Jesu dom, finnas
manuskript såsom ingående i dessa oratorier. Några hållpunkter
beträffande tillkomsten av psalmerna utöver tryckåren erhållas
ej genom manuskripten. I ett fall (n:r 45) kan man bestämma
tillkomsttiden till 40-talet; i övrigt får man nöja sig med uppgiften, att psalmerna i allmänhet komponerats rätt snart före
utgivandet. Dock kan man med skäl förmoda, att Wennerberg
redan under 50-talet sysslade med komposition av Davids psalmer,
ty om sådana rör det sig sannolikt, då han i brev den 20. nov. 1859
skriver till Josephson1 om ett par körer, som han själv inövat och
som framförts på ett par konserter i Skara (se sid. 63). Frånsett detta torde ett offentligt framförande — med goda solister och
större kör — först ha skett just genom J osephson i Uppsala.
S. Taube 2 berättar, att Wennerberg en gång var närvarande i
Uppsala vid en repetition, varvid han själv sjungit solostämman för
att »vägleda inöfningen». Det var vid detta tillfälle fråga om
psalmen »Hör mig, när jag ropar», och Wennerbergs »allvarliga och
andaktsfyllda utförande lär djupt gripit åhörame». 3
Psalmerna voro väl närmast en frukt av Wennerbergs särskilt
efter giftermålet växande bibliska intresse. Han brukade ju ofta
med sin hustru fördjupa sig i bibeln (se sid. 64), och därunder
torde väl tanken uppstått att tonsätta en hel cykel av Davids
psalmer. Fru Wennerberg, som stod jämförelsevis främmande
för den genre, som representerades av Gluntarne, var desto mer
förstående inför makens psalmkompositioner, vilka till stil och
anda motsvarade hennes varmt religiösa, förtröstansfulla sinnelag.
S. Taube framhåller också4 : ». . . särskilt tyckte hon, att han
[Wennerberg] hade en stor, vacker uppgift i komponerandet af
sina psalmer. Att han komponerade dessa psalmer var säkert
den största glädje för henne».
1
2

4

I H. Josephsons ägo; återgivet av S. TAUBE, a. a. II, sid.
3 S. TAUBE, a. a. Il, sid. 22r.
a. a. II, sid. 22r.
a. a. II, sid. 215.

218-22I.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free