- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
198

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Söker man efter förebilder, skulle väl särskilt vara att framhäva
den gamle italienaren Marcellos psalmkompositioner, ehuru några
direkta reminiscenser knappast kunna anses vara framträdande.
Wennerberg beundrade emellertid Marcello liksom så många
andra klassiska italienare, och i brev till Josephson, som då vistades
i Paris, den 1. febr. 18541 ber han vännen att köpa just Marcellos
psalmer åt honom. Bach och framför allt Händel ha därjämte,
liksom även en Mendelssohn, utövat inflytande, vilket emellertid
icke hindrar, att Wennerbergs psalmsånger uppbäras av en personlig religiös känsla. Den märkligaste av Wennerbergs svenska
föregångare i denna genre var J. H. Roman (1694-1758), med vars
tonsättningar av Davids psalmer Wennerberg dock icke torde ha
stiftat någon närmare bekantskap.

*


Psalmerna förete ur formsynpunkt ingalunda någon schematisk och ensidig anblick: i periodsammansättningen och i fördelningen av perioderna på solo och kör kan Wennerberg uppvisa
rätt varierande tillvägagångssätt. Tonsättaren använder såväl tvådelad som tredelad form, liksom han även komponerar psalmer,
vilka svårligen kunna inpassas i någondera av dessa. I vissa psalmer är solisten dominerande, i andra åter kören; i en grupp har
solisten första hälften och kören den andra, i en annan inträder
kören responsorieartat, varvid solist och kör alltså växla, o. s. v.
Ett exempel på tvådelad uppbyggnad har man i n:r 2, »Hör
mig, när jag ropar», som helt igenom arbetar med enhetligt motivmaterial. Solisten börjar med en fyrtaktsperiod, till vilken anknytes körens likaledes fyrtaktiga svar; efter en ny, responsorieartad
växling mellan solo och kör följer en kadenserande period av särskild karaktär. Nästan samma byggnad företer den andra hälften
av psalmen. — Klart tredelad är n:r 3, »Herre, vår Herre», i vilken
delarna särskilt markeras genom olika tempi: largo-allegro moderato-largo; mellandelen avviker tematiskt från de övriga. Solisten sjunger de två första delarna och kören den sista. — En mindre
schematisk form, som närmast har karaktären av »recitativ och aria»,
möter i n:r 19, »Gud var mig nådelig»: denna psalm inledes med
ett recitativ på två åttataktsperioder (adagio); därpå inträder ett
1

I H. Josephsons ägo.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free