- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
209

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

209

ägde sinne för det åskådliga och gripbara. Wennerberg är såsom
musiker ingalunda någon abstrakt metafysiker i Bachs anda. I
n:r 36 såväl som i många andra psalmer och i oratorierna lägger
man just märke till Wennerbergs redan i De Tre och Gluntarne
på annat sätt framträdande förmåga att skapa en musikalisk bild av
vad texten vill förmedla. Det är därför hos Wennerberg icke fråga
om den stegrade tendens till subjektivt åskådliggörande av intryck
och känslor, som utmärkte den intensifierade romantiken (särskilt
nyromantiken). Här rör det sig icke om »litterär» musik, utan
just om det slags »sinnliga» åskådlighet, som en Händel företräder;
det är en klassisk bildframställning, vid vilken tonsättaren alltid
bibehåller en viss distans, ett visst perspektiv. Denna sida hos
Wennerberg kommer särskilt till sin rätt inom oratoriets ram.
Den dramatiserande tendens, som präglar t. ex. Gluntarne o. a.
profana verk, får här sin för tonsättaren själv mest ideala tillämpning. Åskådligheten gör sig i mera lyrisk omgivning också gällande
i flera av psalmerna, bland dem just den nyss anförda (n:r 36), i
vilken Wennerberg på ett lyckligt sätt förenar distansens objektivitet med lyrisk innerlighet. Det ligger något skirt, ömtåligt och
smärtfyllt över hela sången, bl. a., som förut antytts, uttryckt i den
ovanligt sensibla tonalitetsväxlingen. Det vackra stället:
Dem häng — de vi på

pil -träd

Ei:~~-+===t=F~ +$f~=t ~

E~ PP I~· I

G-

~ -r-~-E-~r=
I

I

I
I
F~. .4–r= ~~-= =f- F-

EA-’–]2 a==:_~

O•

I
,,

3
3

återkommer senare, men då i G-dur. Likväl understrykes det elegiskt
sorgsna draget därigenom att längre fram, då G-dur fortsätter,
moll-underdominanten tillgripes. — En av de mest originella psalmerna är n:r 17, »Såsom hjorten ropar», vars rubaterade uttryck
återspeglar själen, som ropar efter Gud likt hjorten efter vatten.
För fromma och ljust andaktsfyllda stämningar finner Wennerberg omedelbart uttryck, även om detta här och var kan få en
anstrykning av sekteristisk känslosamhet (vilket delvis kanske för14-29208.

feansan: Gunnar \Vennerberg som musiker.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free