- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
238

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det t. ex. en rytmisk tanke, som envist upprepas i orkestern, medan
i mellandelen en imitation inträder, där stämmorna falla in i
kvintcirkel nedåt : C-dur, F-dur, B-dur och Ess-dur. Eller man
kan välja dubbelkören »Fröjder Eder, I himlar» i Jesu födelse
(n:r 17), där de båda körgrupperna i mitten infalla i en verkningsfull, kanonartad, åtta-stämmig imitation, och orkestern hela numret igenom vidhåller sina fanfarartade, i rytmen dock väl banala
motiv, vilka söka fånga något av händelsk festivitas:

Mera intresseväckande ur konstruktiv synpunkt är kören »Och
du Bethlehem Ephrata» i samma oratorium. Denna företer ett
påtagligt finare motiviskt arbete än de nyssnämnda — numret
ifråga var, som läsaren torde erinra sig, ursprungligen en fuga och är fast och välbalanserat i formen. Man lägge märke till det sätt,
varpå komponisten här utnyttjar ett visst motiv. I tenorerna repeteras i allt högre lägen en fras (a), symboliserande den alltmer fasta
tron på frälsaren, som skall komma från Bethlehem. Mot tenorerna
föras basarna i imitatorisk stil, varvid motivet kommer i omvändning (b ), dock likaledes med uppåtstigande tendens och långsamt
skeende crescendo. Den allt ljusare förhoppningen understrykes,
då satsen därefter stiger uppåt i sopraner och altar; men nu är
motivet i ’sopranerna förändrat (c). Altarna infalla med melodien
i ytterligare ny gestalt (d):

Senare vidtager en kraftigare stegring med alla körstämmorna
kontrapunkterande. I detta parti upprepas nästan oförändrat
duon mellan tenor- och basstämmorna; samtidigt klingar duon
mellan sopran- och altstämmor — också den obetydligt modi-


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free