- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
244

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fortissimo i höjden över orkesterns figuration och synkoperade
motiv. Man kan också i samma oratorium studera ett sådant stycke
som »Judas och Presterna» (n:r 17), särskilt vid det ställe, där
prästerna efter varandra i imitation sjunga sitt hånfulla: »Det må
du se dig om».
Även n:r 20 i Jesu dom (Pilatus och Folket) intresserar genom
den levande behandlingen av kör och solostämma och genom en
verkningsfull insats av orkestern med kromatiskt ilande tonföljder.
- I Jesu död slutligen må framhållas en scen, som målar hånet
kring korset (n:r 8): numret börjar i dystert fiss-moll; altviolinerna
spela sitt obevekligt återkommande fiss, medan violonceller och
basar låta höra ett suckande, tungt klagande motiv. Prästerna
infalla med »Andra hafver han hulpit» i mumlande imitation.
Alltmera sväller tonmassan, i accelerando och crescendo skrider
satsen fram mot det hånfulla »Kristus, Israels konung», varvid
begynnelsemotivet återkommer i intensifierad form. Ett annat
nummer i Jesu död, den responsorieartade scenen med Jesus och
folket (n:r u}, intresserar också i detta sammanhang. Det ovan
påpekade torde emellertid vara tillräckligt för att förmedla läsaren
ett intryck av Wennerbergs dramatiskt betonade framställningskonst i oratorieverken. Man finner ingenting originellt i den dramatiska tekniken, men flera nummer vittna dock om hur komponisten inom den traditionella, slutna form, varvid han i sin
andliga sti~ i regel fasthåller, förmår åstadkomma en målande,
temperamentsbetonad skildring.
Till slut några ord om de i oratorierna ingående koralerna. I
dem framstår den stilistiska förbindelselänken mellan Wennerberg
och Bach i sin tydligaste dager. Harmoniseringen är värdig och
flärdfri, samtidigt som de olika stämmornas melodiska individualitet är iakttagen. Wennerbergs studium av Bachs koralbehandling
visar sig framför allt däri, att han i motsats till Hreffners stela
homofoni söker — och även lyckas — att förläna stämmorna mera
kontrapunktisk rörlighet genom uppdelning i smärre notvärden
(åttondelar, sextondelar). Ett exempel ger koralen »Mitt hjerta, si
ho lades den> i Jesu födelse (n:r 9), i vilken den i tenoren förlagda
melodien omgives av en skickligt utarbetad stämvävnad. De
flesta koralmelodier Wennerberg använder i oratorierna äro kända
sådana. Undantag utgöra n:r 32 i Jesu födelse, vars melodi till


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0262.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free