- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
3

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Italiens måleri vid utgången av quattrocento

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Lippi med sina kraftiga färgtoner och sin livliga händelseframställning;
så ock Sandro Botticelli, linjerytmens store mästare, nu ej mer
Venus-kultens halvhedniske målare utan — väckt av Savonarolas predikan
— den innerliga religiositetens. På denna väg vandrade nu, med
ännu större djup och allvar munken från S. Marco Fra Bartolommeo.
Men det stora nya kom med en av Ghirlandajos elever, Michelangelo,
som nu började ge en ny riktning både åt figurbildning och åt
rörelseframställning.

Men Florens stod numera icke ensamt som ledande konstcentrum.
I alla Italiens många stater tävlade furstar och republikers styresmän
med de andliga myndigheterna i uppmuntran av konsten. Påvarna
själva kunde icke längre stå utanför, såsom vi skola se. I Mantua
verkade länge Andrea Mantegna, den store banbrytaren på den
anatomiska formbildningens och den perspektiviska förkortningens
område. I Venedig likaså hans svåger Giovanni Bellini, kolorismens
och den atmosfäriska tonalitetens banérförare, som vid sin sida nu
såg uppväxa färgens och ljusets store mästare Giorgione och Tizian.

I Orvieto uppstår vid 1500-talets början i dômens nya kapell en
underbar serie världsbilder, väldiga visioner av de yttersta tingen,
skapade av mästaren från Cortona, Luca Signorelli, i mänskogestaltens
uttrycksfulla ställningar Michelangelos förnämste föregångare. Men
längre ned i Umbrien, i och omkring Perugia, där arvet efter Piero
della Francesca, en av quattrocentos inflytelserikaste mästare av
linjeskönhet och lugn komposition samt färgmättnad i dräkter och
landskap, alltjämt bars uppe, där verka nu Benedetto Pinturicchio,
freskomålaren, samt Pietro Vannucci, kallad Perugino, som både tavel- och
monumentalmålare berömd och eftersökt också i Florens och Rom,
Rafaels blivande lärare.

*


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0013.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free