- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
14

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I Perugia

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

minskar stelheten. På samma gång är en både sträng och fri symmetri
iakttagen i grupperingen kring de tre markerade, ungdomliga
gestalterna vid sidorna och i mitten bakom sarkofagen. I den himmelska
scenen, där bågavslutningen förträffligt harmonierar med de
mjuka linjerna i mittgruppen, är frälsaregestalten imponerande i sin
värdighet på samma gång som ett ljuft behag vilar över honom och
den ungdomliga modern.

I färggivningen är Rafael redan nu klarare och även varmare än
umbrerna för övrigt. Blått och rött av två slag dominera och jämte
dem klargult. Däremellan värmer det gröna och gråa i olika nyanser
samt lyser det vita. Kristus har som vanligt högröd mantel, Maria
blå; hennes klädningsärmar äro karmosinröda. Man har gjort uppmärksam
på en viss motsvarighet på diagonalen mellan Marias dräktfärger
och den längst framme till höger stående apostelns, samt mellan
Kristi dräktfärger och den till vänster stående apostelns (Wanscher).

Predellan till denna altartavla, som också förvaras i Vatikanens
galleri, upptar tre små scener: Bebådelsen, Konungarnas tillbedjan och
Framställningen i templet med omskärelsen, alla tre av fullt umbrisk
hållning. Till dessa, liksom till flera andra av Rafaels kompositioner,
hava teckningarna bevarats (i Paris, Stockholm, Oxford; här avbildas
den i Stockholms Nationalmuseum befintliga, fig. 7).

Marias drag — i den stora kröningsbilden — och hennes stilla,
behärskade hållning återfinner man i några enstaka Madonnaframställningar
från dessa det nya seklets första år. De förnämsta av dem
äro Madonna Conestabile, nu i Petrograd, Madonnan med
Hieronymus och Franciscus
(“Trehelgonbilden“) samt Madonna
Solly
, båda dessa i Berlin (Kaiser Friedrich-Museum).

De båda förstnämnda (av mycket små format, i synnerhet M.
Conestabile, blott 18 cm. i diameter) överensstämma, vad Mariatypen
beträffar, närmast. Denna typ står Pinturicchio nära; man har också
som upphovsman till dem gissat på en tredje umbrisk målare, som
redan nu skulle slutit sig till Rafael, Gianfrancesco Penni. Emellertid
synes mig överensstämmelsen med den hel. Jungfrun å Kröningsbilden
vara mycket stor och äga avgörande betydelse. Madonna
Solly
(fig. 8) håller, liksom Madonna Conestabile, boken i högra
handen; men typen är en annan. Också barnets utseende och hållning
avviker från de föregående båda framställningarna. Denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free