- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
24

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Övergångsåren 1505-1508

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Ty Rafael visar sig otvivelaktigt vid denna tid starkt påverkad av
den florentinska konsten.

Vad som i denna konst verkade nytt och även tilltalande var
framför allt den starkare verklighetsobservationen, realismen. Denna
innebar krav på större naturlighet i avseende både på gruppering,
hållning och drag. Därmed följde brytning med det abstrakt ideala
i uttrycket, det schablonmässiga i anordningen och det konstlade
i uppställningen.

Vidare fann Rafael i den florentinska konsten en mera sluten,
organisk komposition än hos umbrerna. Så i måleriet hos Leonardo
da Vinci, både i hans mindre och större kompositioner, Madonnan i
grottan t. ex. och framför allt Nattvardsbilden (i Milano). Också i
skulpturen, nämligen i den genom Ghiberti, della Robbia och
Donatello utbildade reliefbilden med större och mindre grupper och
scener, gjorde sig den organiska (måleriska) kompositionen nu
gällande, och man har i detta avseende särskilt påpekat Rafaels
fruktbara studier av Donatello (Schmarsow och Volkmann).

Den fördjupade, inåtvända riktning, som i den florentinska konsten
kan iakttagas efter Savonarolas väckelsepredikan, och som nu
representerades framför allt av Fra Bartolommeo della Porta, kunde icke
heller underlåta att göra ett starkt intryck på den känslige unge
urbinaten och Peruginolärjungen. Till den fromme, åtta år äldre
munken i S. Marco, vars tavlor också utmärkte sig för en varm,
mättad färggivning (men med mycket mörka skuggpartier), uppges
Rafael också ha trätt i ett personligt vänskapsförhållande. Det stränga
genomförandet av perspektivet skall Rafael ha lärt denne i gengäld
för vad han fick mottaga. Vi ha redan sett inflytandet från Fra
Bartolommeo på S. Severofresken. I en hel rad av andaktsbilder,
som nu uppstodo i Rafaels verkstad (eller i hans närmaste krets),
märker man också Fra Bartolommeos inverkan. Så framför allt i
den väldiga tavlan, kallad Madonna del Baldachino, som
ursprungligen skulle varit beställd av familjen Dei för S. Spirito i Florens
(men snart kom till Brescia) och aldrig blev fullbordad (nu i Pittigalleriet
i Florens). Hela kompositionen, den arkitektoniska uppbyggnaden,
de två små änglarna nedanför madonnans tron, samt de relativt
likgiltiga, i diskussion inbegripna draperifigurerna omkring tronen, är typisk
för det florentinska måleriet vid 1500-talets början, sådant det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free