- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
34

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Övergångsåren 1505-1508

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

landskapet åter växlar i grönt, brunt, grått, vitt. Det anatomiska
schemat är ganska rikt, utan att vara tvunget, och synes mig, även
det, visa studium av Leonardo. Marias ställning, med övre delen av
kroppen mera enface, har något av contraposto, Jesusbarnet åter
har extremiteterna i kors motsvarande varandra eller i liknande ställning
(kiasm). Den knäböjande lille Johannes visar också en ställning
full av liv och rörelse. Han räcker i betydelsefull lek korsstaven
åt Jesus, som mottar den med höger hand, men håller den
vänstra, barnsligt betänksamt, på moderns. Bakgrundens mjuka linjer
sänka sig vid madonnans axlar på ett verksamt sätt. För övrigt stor
enkelhet, inga störande tillsatser som quattrocento älskade.

En liknande landskapsbakgrund som i dessa heliga scener finner
man i en bild av ett enstaka helgon, S. Katarina av Alexandria
(Nat. Gall., London). Figuren, stående i det fria, är dock här relativt
större än i de förra. Dess ställning visar en liknande vridning
som i Die Jungfrau im Grünen. Kroppsbildningen är dock mera
platt och saknar tillräcklig rundning i rummet. Uttrycket är också
något sentimentalt. Man kan därför förstå att autenticiteten har
betvivlats.

Från denna tid tillskrivas också Rafael åtskilliga större kompositioner,
där jämte Maria och Jesusbarnet också Josef förekommer.
Sådana — från flera håll betvivlade — Rafaelstavlor äro Madonnan
med den skägglöse Josef
(Petrograd), som med sina halvfigurer
är föga rafaelisk i komposition och typer; Hel. familj under palmen
(Bridgewater House, London), en rundbild, där Maria liknar
den s. k. Madonna della Tenda i München, och där barnet, i en
viss pose, sträcker sig mot Josef; vidare Hel. familj med lammet
(Madrid), en mycket liten bild, signerad 1507, som visar intryck från
Leonardo, med en efter diagonallinjen bestämd komposition; samt
Madonna (hel. familj) Canigiani (avskuren ovantill; nu i München).
Denna sistnämnda andaktsbild är av de nämnda måhända den märkligaste
i sin rika, men strängt pyramidalt uppbyggda komposition.
Här förekomma också Elisabet och den lille Johannes. Bilden sluter
sig i arrangemanget avgjort till den florentinska riktningen, Filippino
Lippi, Leonardo och Fra Bartolommeo. Om den sistnämnde erinra
särskilt Josef och Elisabet. Maria och Jesusbarnet äro mera rafaeliska
både i drag och hållning, åtminstone lika mycket som La belle Jardinière;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free