Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Övergångsåren 1505-1508
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
och den starkt matematiska uppbyggnaden var ju vid denna
tid icke Rafael främmande.
Då Rafael för åtskilliga av dessa bilder, av vilka några, med eller
utan hans vetskap, signerats med hans namn, måste ha haft medhjälpare,
och det är troligt, att han, på grund av sin tidigt vunna
ryktbarhet och de beställningar
som tillströmmade, redan nu i
Perugia och Florens hade en större
“bottega“ (atelier, verkstad), har
man helt naturligt sökt uppleta
sådana medhjälpares namn och
personligheter. Från den senare,
romerska tiden äro flere dylika
“alievi“ bekanta, och en av dem,
Giovanni Francesco Penni, framställes
nu av V. Wanscher såsom
redan tidigare i Rafaels tjänst.
Han kallas under den romerska
tiden “fattore“, verkstadsföreståndare.
Det är ju också mycket
möjligt, att han, som synes ha
varit blott ett par år yngre än
Rafael, och som denne kanske
lärde känna redan tidigt i Peruginos
atelier, nu under den s. k.
florentinska tiden blev hans alievo
eller garzone och fick utföra flera kompositioner, ja också arbetade på
egen hand i Rafaels art. Det drag, som särskilt skulle skilja Penni
från mästaren, skulle vara brist på rumlig fördjupning och kroppslighet
samt en platt, siluettartad och “flat“ figurbildning jämte mindre
slutenhet i kompositionen. —
Fig. 16. “Donna ignota“ (Florens). |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>