- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
36

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Övergångsåren 1505-1508

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

själfullhet ypperliga porträttet av
en ung man
, som finnes i
konstmuseet i Budapest, synes mig trots
en viss “platthet“ i kroppsbildningen,
böra tillskrivas mästaren.
Också inställningen av
porträttets övre del, hals, hår och
huvud, som icke skära utan gå
fria över bakgrundslandskapets
linje, förefaller rafaelisk.
Händerna äro, såsom numera alltid
hos Rafael, ypperligt utförda.
Angelo Doni, antagligen målad
tre à fyra år senare, har liknande
förtjänster och dessutom
utmärkes den av en mera fri
kroppslighet, om än en viss stelhet och
kantighet även här måste
erkännas (Pittigalleriet, Florens fig.
18). “Donna ignota“ i
Uffizigalleriet (fig. l6) och Maddalena
(Strozzi) Doni
i Galleria Pitti
(fig. 17) — båda i mörka,
präktiga dräktfärger och med rika smycken — göra det mest fulländade
intryck av rumsutfyllnad, de ha ungefär samma placering som Mona
Lisa med huvudet en face, kroppen något till vänster och vänstra
handen lagd på den högra. Armarnas förkortning är ypperlig, liksom
hela insättningen. Den senare, fru Maddalena, har nog icke varit
enbart sympatisk, men vilken förträfflig karakteristik i porträttet, liksom
i det av hennes man! Bilden har en fast slutenhet, figuren sitter fritt
i rummet med horisonten under axellinjen. Det spensliga trädet till
vänster har en dubbel kompositionell uppgift, en utfyllande och en
balanserande.

Fig. 17. Maddalena Doni (Florens).
Fig. 17. Maddalena Doni (Florens).


Slutligen ha vi från den florentinska perioden en märklig och
hittills i Rafaels produktion enastående komposition: “Gravläggningen“
eller Kristi lik bäres in i graven (stundom, ehuru mindre egentligt
kallad Pietà), nu i Borghesesamlingen, Rom. Det fyrkantiga, ganska stora,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free