Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Tommaso Inghirami, som sitter vid sitt studiebord, men riktar sin något
skelande blick uppåt — trots lytet en genom sin själfullhet intagande
personlighet. (Exemplaret hos mrs Gardner, Boston, troligen originalet,
exemplaret i Pittigalleriet — något förgrovat i dragen — en
kopia.)
Närmare påveporträttet står ett kardinalsporträtt i Madrid (fig. 23),
likaledes en ypperlig bild. Ställningen
är, liksom i de föregående,
något på sned en face,
blicken här riktad mot åskådaren,
figuren blott midjebild;
vänstra armen synes nästan helt,
handen avskuren av ramen.
Med vilken utsökt konst äro
icke de fina, intelligenta, något
sjukliga dragen återgivna!
Modelleringen av ansiktet genom
ljus och skugga är fulländad.
Veckbehandlingen å dräkten är
här bättre utförd än å
Juliusporträttet. Vilken kardinal som
bilden föreställer, vet man icke.
Länge och även i senaste tid har
man gissat på “il bel Bibbiena“,
Bernardo Dovizi. Denne kardinal
Bibbiena, den bekante författaren
till en ganska skabrös
komedi “la Calandria“, skola vi
lära känna som Rafaels varme
beskyddare. Han var emellertid född 1470 och kunde knappast vid
år 1512 ha haft ett så pass ungdomligt utseende som porträttet
visar.
Fig. 22. Tommaso Inghirami (Pitti, Florens). |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>