- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
68

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Med rätta har man framhållit, att mästaren här givit både plastisk
relief och målerisk charme, och detta i en klar arkitektonisk
uppbyggnad.

Den måleriska charmen ligger i de ljusa färgerna — här synnerligen
väl bibehållna — med valörerna i full jämvikt utan starka brytningar
eller ensidigt härskande lokaltoner. Dessa färger — vitt (i
dräkterna), ljusblått (i himlen), mossgrönt (i sockeln) samt för övrigt
helblått, rosa, grått och lila — stämma förträffligt in i det helas upphöjda
harmoni, på samma gång som de förbinda och leda rörelsen.

Här har Rafael endast begagnat det övre bågfältet till sin
huvudframställning. Men jurisprudensen illustreras icke blott av denna
linjesköna dekorativa allegori, den fick också liksom ett fast underlag,
i det att två historiska, för rättens utveckling betydelsefulla scener
anbragtes nedanför kring fönstret. På den ena sidan se vi: kejsar
Justinianus mottager pandekterna av Tribonianus, på den andra:
påven Gregorius IX mottager dekretalerna av Raymundus — den
världsliga och den andliga rätten. Varken den ena eller den andra
av dessa målningar torde mästaren ha utfört egenhändigt, knappast
utkasten därtill. Bäst är påvescenen, med perspektiviskt djup; här
intressera också porträtten av Julius II i Gregoriusgestalten, Giovanni
de’ Medici, sedan Leo X, i kardinalen till vänster, och Alexander
Farnese, sedan Paul III, i den till höger.

Grisaillemålningarna nedanför å fönsterväggarna härstamma från
senare tid eller äro i varje fall icke av Rafael själv. Av hans
verkstadsmedhjälpare äro sannolikt valvmålningarna, om än gjorda efter
mästarens anvisning. Den dekoration av ornament, som här förut av
Sodoma anbragts, fick sitta kvar; men i 8 små fält därinom målades
nu scener och figurer. (Jfr fig. 27.) De 4 fyrkantiga bilderna i hörnen
ha ämnen som hänföra sig till de stora väggmålningarna inunder:
Syndafallet, Astronomien med två genier över världsklotet, Apollo och
Marsyas samt Salomos dom. De två första kompositionerna i synnerhet
äro vackra, och flera gestalter sköna. De 4 rundbilderna emellan
dessa innehålla motsvarande allegoriska kvinnogestalter: Teologien,
Filosofien, Poesien, Jurisprudensen, omgivna av putti som bära tavlor
med ovan meddelade latinska rubriker. Till dessa gestalter har Rafael
sannolikt gjort utkasten, såsom man kan sluta av Marcantonios stick
samt av en (i Windsorsamlingen) bevarad svartkritteckning av

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free