- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
72

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

säger, “här givit mönstret av en monumental berättarkonst för alla
tider“.

Genom den fria kompositionen i denna bild, där tyngdpunkten förlagts
till ena hörnet, och det därmed sammanhängande starka rörelsemomentet,
balanserat av lugna företeelser dels i gruppen längst till
vänster, dels i bakgrunden, har Rafael dessutom, med upptäckandet
av “krafternas parallellogram“, inaugurerat en ny riktning inom måleriet,
som utgör ett bland de första tecknen på barockstilens annalkande,
en stil, som det annars blev Michelangelos lott att så väsentligt
befordra. —

Mässan i Bolsena är, liksom Petri befrielse, inkomponerad över ett
fönster (fig. 34). Detta fönster sitter icke fullt i väggens och
bildytans mitt; men olägenheten härav neutraliseras genom altarets
vertikallinjer — den vänstra över fönstrets upprättstående mittpost —
samt genom anordningen med påvens bärstol (t. h.). — Ämnet är
hämtat från en legend om ett under, som skall ha ägt rum i nämnda
norditalienska stad, där en ungersk präst, som tvivlade på hostians
förvandling, plötsligen såg detta under försiggå å duken (corporale)
inför sina ögon; påven Urban IV lät i anledning därav instifta
Corpus-Christi-festen. Relikerna, corporale med blodfläckarna, förvarades
sedan i Orvieto och där hade Julius II en gång högtidligt tillbedit
dem.

Kompositionen — i vilken man velat se någon inverkan av en bild
ur Dürers Marienleben — är här enhetlig och sluten, såsom också
ämnet betingade; men huvudpersonerna äro egentligen två. Av dessa
tar dock påven — också här anakronistiskt införd — största intresset,
hans markerade skarpa profil uttrycker viljekraft och trosvisshet gent
emot prästens mera slappa drag och ger en inkarnation av kyrkans
seger. — Huvudscenen sammanslutes i det yttre av den runda korbänken
bakom altaret samt valvet därbakom. (Jfr valvbågarnas funktion
i Betlehemitiska barnamordet, i Skolan i Athen och i Heliodorbilden.)
Den ståtliga arkitekturen bidrar också här till det storslagna
intrycket, likasom till scenens fördjupning.

Till höger och vänster nedanför har Rafael skapat präktiga grupper
av olika stämning: lugn väntan och säker tillförsikt å ena sidan, from
häpnad och upprörd förvåning å den andra.

Också koloristiskt utgör det vänstra partiet en motsättning till det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free