- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
84

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

V. Wanscher visat — en del sannolikhetsskäl för autenticiteten, och
frågan får väl därför stå öppen. [1]

Från dessa år ha vi också ett kvinnoporträtt — ett, men det utsöktaste
i finhet och behag och därtill i huvuddragen autentiskt, enligt
alla forskares mening. Det är “Donna velata“ i Pittigalleriet
(fig. 39). Den brunetta skönheten med de vackra, regelbundna dragen
och den enkla, romerskt värdiga hållningen, sitter i den vanliga
halvvändningen med huvudet något mer en-face än kroppen; hon blickar
lugnt, oskyldigt, förtroendefullt på åskådaren. Ett litet pärlsmycke
pryder håret, och ett halsband bröstet. Den grågula slöjan ligger över
huvud och axlar. Ena handen hålles mot bröstet; den andra, halvt
synlig, vilar i skötet. I klädningen brungula och grå toner; ursprungligen
skulle färgen här ha varit röd, en övermålning har skett, måhända
rätt snart efter bildens tillkomst, vilken kan sättas till omkring
1515. De pösande ärmarna härröra kanske från en ännu senare
“retuschering“.

Man plägar med detta utsökta porträtt sammanställa en kvinnobild i
Barberinisamlingen, Rom, där den porträtterade sitter i liknande ställning,
som Donna velata, men med något mer av kroppen synligt, och halvnaken.
Mig tyckas dragen i denna bild dock vara helt andra, liksom
hela ansiktsformen (jfr ögon, ögonbryn, haka etc.); och jag är böjd
att i detta fall instämma med V. Wanscher, som menar att porträttet
i Barberinisamlingen icke är rafaeliskt, han kallar föremålet helt enkelt
“en kurtisan“. Inskriften å armbandet på den vänstra, fullt nakna
armen “Raphael Urbinas“ är troligen senare tillsatt. Bilden går sedan


[1] Mera konstnärligt i komposition och uttryck — färgen har jag icke kunnat jämföra
— än “Rafael och hans fäktmästare“ synes mig dubbelporträttet i Galleria Doria,
Rom, vilket går under beteckningen Navagero och Beazzano, två venetianska diplomater
och diktare, vilkas bekantskap Rafael lär ha gjort genom Pietro Bembo. — Bland
andra porträtt från dessa år (omkr. 1516), som tillskrivas Rafael, har jag nyligen varit i
tillfälle att se porträtt av en okänd i Czartoryskisamlingen (Krakau), vilket under kriget
och ännu 1920 varit deponerat i Dresdengalleriet. Det är mycket omtvistat, har
länge gått och gällt för Rafaels självporträtt, har sedan av många frånkänts honom (av
somliga tillräknat Seb. del Piombo, av några åter en vida senare konstnär). Jag sluter
mig till dem, som anse det vara porträtt av en ung dam (eller “ett androgynt väsen“)
och att det står Rafaels krets nära; ställning och blick, (jfr den unge mannen i Budapestgalleriet,
om vilken ovan s. 36, och särskilt den vitklädde i nedre partiet t. v. å Skolan
i Athen), visar detta senare; färgen verkar mindre rafaelisk (bakgrunden ofullbordad).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free