- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
92

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gåva, fisken — hans vanliga attribut, efter vilken tavlan fått namnet
“Madonnan med fisken“. Här som i M. della tenda är gruppen placerad
framför ett draperi, vars linje, liksom ängelns och Tobias’ åtbörd,
leder blicken mot huvudgruppen. Jesusbarnet är en tjusande
Rafaelsputto; dess åtbörd är livligt välkomnande, under det att modern
synes mera undrande eller reserverad. I hela uppbyggnaden, balansen
och sammanhållningen är bilden ypperlig. Men utförandet är väl icke
Rafaels eget; man har, på grund av en viss tunnhet i figurerna samt
linjernas påstådda hårda överskärningar hänfört det till Penni.

Vid ännu ett par av de i Rafaels verkstad under de sista åren
tillkomna arbetena må vi dröja. Den hel. familjen under eken
(Madrid) har en Josefsfigur, som i sin eftertänksamma hållning hör
till den ovan antydda florentinska typen. Så även Frans I:s hel.
familj
(Louvre). Denna bild är ett större arbete med den hel.
familjen samt Elisabet och den lille Johannes och vidare två änglar,
den ene av dem hållande en blomsterkrona över modern och barnet
— en vacker och präktig komposition med livlig rörelse och rika
kontrastverkningar. Den är — liksom flere andra ungefär samtida
(omkr. 1518 tillkomna) bilder, såsom den stora Hel. Mikael (också
i Louvre), Hel. familjen med lammet samt Marias och
Elisabets möte
(båda i Madrid) — signerad “Raphael Urbinas“.
Det var Lorenzo de’ Medici, nu hertig av Urbino, som beställde den
Hel. familjen (Frans I:s) samt Mikaelsbilden, för att skänka dem till
franske konungen och drottningen. Rafael har väl uppgjort skissen
till det förra arbetet, men lämnat utförandet till verkstaden; enligt
några nyare forskare (Dollmayr och Wanscher) har det utförts av
Penni och Giulio Romano tillsammans. [1]

Den lilla tavlan med Ezekiels syn i Pittigalleriet, vilken sättes till
samma tid som de nyss nämnda, synes mig än mindre rafaelisk;
landskapsbilden erinrar om den i M. di Foligno (av Battista Luteri?).


[1] Till dessa båda hånföres också den Den hel. Margareta (Louvre) från samma
tid. Liksom (den stora) S. Mikael visar Margaretabilden hastig rörelse rakt fram en face,
ett problem som Rafael på liknande sätt löst redan i Betlehemitiska barnamordet (se
ovan fig. 20). — Till Penni ensam hänför Dollmayr, utom Madonnan med kandelabrarna,
la Vierge au diadême (se ovan s. 48) samt Madonna dell’ Impannata (Pitti, Florens),
vilken senare har utmärkta partier, men saknar djup och koncentration. Penni tillägges
också Bridgewater-exemplaret av Madonna del Passeggio, vilket en gång tillhört
drottning Kristinas av Sverige berömda samling.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free