- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
104

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

koncentrationen är än större än i fresken, huvudhandlingen också återförd till
bildytans centrum. I rumskomposition liksom i figurstil ger han nu
högrenässansens förnämsta skapelser; ja han för utvecklingen än längre,
såsom vi redan sågo i de senare stansmålningarna; man ser det på
kompositionens frihet, på fördjupningen och modelleringen genom
ljusverkan, på figurernas realistiska hållning och patetiska liv, man
ser det i varje del av bilden, som göres levande och får en egen
“funktionell karaktär“, men också samarbetar med de övriga delarna
och medverkar till enhetligheten, till storheten i intrycket — den
nya stilen. —

Utanför Vatikanen var Rafael också sysselsatt med monumentalmålningar
av religiös art dessa år. Eller snarare hans verkstad. Ty
varken Esaiasgestalten i S. Agostino eller de bekanta Sibyllorna
i S. Maria della Pace torde vara egenhändigt arbete av honom.
I Esaiasgestalten ser man för övrigt inflytande av Michelangelos mäktiga
figurkonst (Sixtinska kapellets tak). De fyra sibyllorna över en
valvbåge i S. M. d. Pace visa i den dekorativa anordningen av det
hela, med de mjuka linjerna och de älskliga puttigestalterna, som
sammanbinda figurer och grupper, tvivelsutan rafaelisk hållning. Man
erinras här om “Jurisprudensen“ i Camera della Segnatura med dess
tre allegoriska kvinnogestalter och genier (se fig. 32 ovan). Kvinnotyperna
åter hos Sibyllorna visa på en ännu senare tid. Denna fresk anses
vara utförd omkring år 1514 på uppdrag av Agostino Chigi.

För denne Agostino Chigi skulle också uppföras och utsmyckas ett
kapell vid kyrkan S. Maria del Popolo, och även för detta vände
beställaren sig till Rafael. För kapellets kupol gjordes då genom
hans medhjälpare kartonger till en praktfull dekoration, vilken 1516
av venetianaren Alvise de Pace utfördes i mosaik: i mitten av valvet
ser man Gud Fader (med michelangeliska åtbörder) och nedanför
mellan kassetterna åtta fält med stjärnbilderna.

Denne Chigi, en rik köpman och Leo X:s bankir, gav också anledning
till att Rafael kom att för monumentalmålning upptaga andra
ämnen än religiösa, teologiska och legendariska. Med Chigi hade
Rafael redan tidigt trätt i förbindelse. År 1510 finner man honom
göra teckningar till två bronsfat, som skulle utföras för Chigi. Med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free