- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
108

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gudarna“ och “Amor och Psyche fira sin bröllopsfest“. Det hela, en
synnerligen typisk renässansdekoration — på en gång “pittura e poesia“,
såsom Vasari säger — sammanhålles av präktiga blomster- och
fruktguirlander. Dessa ha utförts av Giovanni da Udine. Figurbilderna
åter av Giulio Romano och G. F. Penni. Rafael må ju ha övervakat
det hela, som också är uppfunnet och komponerat i hans anda. Särskilt
fäster man sig vid svickelbilderna
med deras förträffligt
insatta figurer, såsom “Amor och
gracerna“, “Venus och Jupiter“,
“Mercurius nedsvävande från
Olympen“, “Mercurius för Psyche
till Olympen“ etc. En och annan
av dessa kan måhända vara utförd
av Rafael själv, särskilt har
man pekat på “Jupiter smeker
Amor“ (vilken scen dock knappast
är den mest tilltalande).

Fig. 51. Psychehallen, Villa Farnesina.
Fig. 51. Psychehallen, Villa Farnesina.


Sitt sista stora arbete kom
Rafael åter att utföra i Vatikanen,
som redan sett hans flesta och
bästa monumentalverk uppstå
inom sina murar. Det nya arbetet
var dock intet monumentalverk
i likhet med stanserna
utan ett dekorationsarbete mera
i stil med Psychehallen i Chigis villa, dock endast med helt små
figurscener i den ornamentella utstyrseln.

I den del av påvepalatset, där de tre stanserna ligga, kan man från
Stanza dell’ Incendio fortsätta till en större sal, vilken åren efter Rafaels
död av hans medhjälpare, framför allt Giulio Romano, G. F. Penni
och Giovanni da Udine, utsmyckades med fresker, den största av
dessa föreställande kejsar Konstantins seger över Maxentius, en väldig
bataljmålning (med motiv hämtade från Attilafresken i Stanza d’
Eliodoro). Från denna sal, som numera efter bilden kallas Sala di
Costantino
, kommer man ut på (fordom) öppna loggior, vettande åt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free