- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
114

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

store mästare, som ritat denna byggnad åt Rafael. Så torde dock
knappast vara fallet: Rafael var mannen att själv åstadkomma dylika
arkitekturritningar. Men otroligt förefaller icke att målaren här tagit
intryck av den plan till en ny Peterskyrka, som Bramante 1506 fått i
uppdrag att utföra. I kartongen till “Paulus predikar i Athen“ upptog
han ju, som en vacker bakgrundsdekoration, Bramantes Tempietto
(se ovan s. 100 och fig. 47).

Med Bramante har Rafael, som vi sett, stått på en vänskaplig fot,
och han har säkerligen beundrat sin äldre landsman både som arkitekt
och dekoratör. Bramante har tvivelsutan betytt mycket för Rafaels
första framgångar i Rom. Under sina sista år ägde och bebodde
denne Bramantes palats, det nu s. k. Palazzo Caprini.

Det var också säkerligen Bramante, Luciano Lauranas lärjunge, som
införde Rafael djupare i byggnadskonsten. Rafael har — så måste
vi tänka oss — ofta besökt hans ritkontor och även arbetat däri.
Jämte Peterskyrkan har Bramante dessa år varit sysselsatt med en
väldig nybyggnad i den vatikanska trädgården: Belvedere-komplexet
och dess förbindelse med det äldre slottet. Båda dessa arbeten blevo
av betydelse för Rafaels senare byggnadsplaner; men slaviskt har han
ingalunda följt sin mästare, tvärtom visade han också på detta område
snart sin självständiga genialitet.

Som jag antytt, blev Rafael efter Bramantes död på våren 1514 —
jämte (den äldre) Fra Giocondo — chef för Peterskyrkans byggnad,
och han kvarstod såsom sådan de återstående sex åren av sin
levnad. Fra Giocondo avled 1515 och deras “coadjutori“ Giuliano da
Sangallo avgick därefter (år 1517 efterträdd av Antonio da Sangallo
d. y.). Att döma av de få bevarade teckningarna och av sticken
(hos Serlio) från denna den nya Peterskyrkans första tid har Rafael
förändrat Bramantes plan — men visserligen icke, som Michelangelo
sedan, nedrivit föregångarens arbete. Bramantes plan hade en övervägande
central anläggning. Rafael bibehöll de tre halvrunda utsprången
i öster, norr och söder (med omgångar) men utförde planen
mot väster med en väldig treskeppig långhusbyggnad, till vilken (i
norr och söder) sluta sig polygonala kapell samt (i väster) en kolossal
förhall av tre kolonners djup. Det inre skulle ha utmärkts av strängt
antikiserande bågsystem och omramningar, pilastrar och halvkolonner.

I början har Rafael med liv och lust ägnat sig åt arbetet. På

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free