- Project Runeberg -  Förteckning på Oljemålningar, Handteckningar m. m. af J. F. Höckert /
10

(1881) Author: Harald Wieselgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det hela skall en gång bland fjerran slägten:
den ene mästarn var den andre värd.
Och sägs det annat är det tudelklåda;
det påstår jag, som partisk är — för båda.»


Som turist och mentor mera än som konstnär fick Höckert
på hösten 1861 göra en resa till Spanien, Tunis och Italien. De
herrliga konstverken i Spanien, så väl målar- som
byggnadskonstens verk, gjorde mägtigt intryck på den svenske konstnären ; i
Tunis såg han en alldeles ny natur, som dock ej slog an på
honom. Men der målade han för kung Karl ett porträtt af Beyen,
som med Sveriges konung trädt i särdeles vänskaplig beröring. Åt
Italien kunde endast kort tid egnas. Till England stälde H öckert
kosan från medelhafsländerna, hvarefter han återvände till
Sverige. Med hösten 1862 , då Höckert åter begynte arbeta i sin
atelier vid Arsenalsgatan i Stockholm, inträder det sista skedet af
hans lif.

Efter beställning af grefve Trolle-Bonde begynte nu Höckert
en stor historiemålning, i hvilken han väntade sig att kunna
framstå med hela sin styrka, kompositionens, teknikens, koloritens.
För sjelfva kompositionen ville han ställa så stora både
perspektiviska oeh koloristiska svårigheter i vägen, att en vanlig kraft
derför skulle rygga tillbaka. Det ämne han valt, var
Slottsbranden i Stockholm 1697; taflan skulle framställa ett moment af
den kungliga familjens flygt undan lågorna: den aflidne monarken
buren i sin kista, den unge efterträdaren ledsagande farmor och
syster, hoffolk m. m ., och allt detta så placeradt i en af slottets
trappor, att icke mindre än fyra olika våningar skulle nås af
åskådarens blick.

Men denna stora tafla framskred långsamt, och liksom för
att hvila sig från henne målade Höckert andra taflor under det
den stora sköts i bakgrunden. I november 1863 var dock så
mycket färdigt, att konstnären icke var ensam i sina
förväntningar om »Slottsbranden» såsom kronan på hans verk. Tvärtom,
man tyckte sig återse dragen af den väldige konstnärens själ och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:34:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/whhjfverk/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free