- Project Runeberg -  Johan Fredrik Höckert 1826-1866 /
22

(1900) [MARC] Author: Harald Wieselgren - Tema: Sveriges allmänna konstförening
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

frimurardrägt (här återgifven), afsedd för riddaresalen i Ulriksdals slott. Ur ett
skaldebref af september 1861 från Scholander till Arsenius låna vi följande skildring
af Höckerts tafla:

Han målat har kung Karl i ’Mästardrägten’,
en kyllrad murare med väldigt svärd.
Skön är den krönte tempelarkitekten
och skön som han är ock talangens gärd.
Det heta skal! en gång bland fjerran slägten:
den ene mästarn var den andre värd.
Och sägs det annat, är det tadelklåda;
det påstår jag, som partisk är — för båda.


Nutiden torde icke sätta denna tafla så högt, som Scholander. Men så är
icke heller nutiden, som Scholander, partisk för både målaren och modellen!

Som turist och mentor mera än som konstnär fick Höckert på hösten 1861
göra en resa till Spanien, Tunis och Italien. De härliga konstverken i Spanien,
så väl målar- som byggnadskonstens verk, gjorde mägtigt intryck på den svenske
konstnären; i Tunis såg han en alldeles ny natur, som dock ej slog an på honom.
Men der målade han för kung Karl ett porträtt af Beyen (här afbildadt), som med
Sveriges konung trädt i särdeles vänskaplig beröring. Åt Italien kunde endast kort
tid egnas. Till England stälde Höckert kosan från medelhafsländerna, hvarefter han
återvände till Sverige. Med hösten 1862, då Höckert åter begynte arbeta i sin
atelier vid Arsenalsgatan i Stockholm, inträder det sista skedet af hans lif.

illustration placeholder
BEYEN AF TUNIS (i samlingen på Ulriksdals siott)


Efter beställning af grefve Trolle-Bonde begynte nu Höckert en stor
historiemålning, i hvilken han väntade sig att kunna framstå med hela sin
styrka, kompositionens, teknikens och koloritens. För sjelfva kompositionen
ville han ställa så stora både perspektiviska och koloristiska svårigheter i
vägen, att en vanlig kraft derför skulle rygga tillbaka. Det ämne han valt,
var Slottsbranden i Stockholm 1697; taflan skulle framställa ett moment af
den kungliga familjens flygt undan lågorna; den aflidne monarken, buren
i sin kista, den unge efterträdaren

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:34:46 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/whhockert/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free